lördag 2 februari 2019

Jokersmästerskap på Rängen

Idag så valde Bengt- Ove och jag att åka till Stora Rängen i Östergötland i stället för Södra Barken i Fagersta. Bilfärden ner mot Linköping var ganska så slirig då det var stora mängder med slask på vägbanorna så det gällde att ta det försiktigt. Vi träffade på en bilist som skrotade sin V70 under morgonen då han mejat ner mitträcket efter en omkörning. Vi tog oss i alla fall fram till Ringsnäs utan incidenter och kunde ansluta oss till över 120 andra fiskenöördar som tänkte göra upp om titeln denna dag. I veckan hade jag kontaktat Håkan Fransson och bett om några hotspots att fiska på så planen var klar redan innan utgången för en gång skull. Träffade på Möller och Teittinen som bilat upp från kustlandet precis när vi skulle samlas för genomgång av reglerna. När Andreas och jag är på samma tävling så har vi en förmåga att hamna på samma ställe så blev det även idag. Vi vandrade ut på isen i lite lagom takt och styrde vår färd ut mot samma område vi hört skall vara bra, men vi blev långt från ensamma då vi var minst 15 st som började på området. Några fick genast fisk medans vi inte kände något i de första hålen, inte förrän vi kom utanför 4 m linjen kände vi små stötar i spöna. Småabborre 15-25gr som bara stötte på kroken eller slog på pirken hjälpte inte med bete, försökte att få fart på dem med lite tempofiske men icke utan man fick lugnt sitta och vänta på att de skulle hugga. Fick några hål med ett 10- tal abborrar i lite blandad storlek från 10-30 gr men det var många missade napp och tappade fiskar. Vi kämpade och slogs med de andra om att få borra på så stor ledig yta som möjligt och fanns det fisk så var de framme och stötte direkt. Jag övergick efter första timmen till tafsfiske vilket inte tog längre tid jämfört med trekrok eftersom det var långt mellan huggen. Fredric Ankarberg hade börjat bara 100 m från mig men han valde att packa och gå vidare längre söderut redan den första timmen då det tydligen var dåligt fiske här ? När klockan slog 12.00 så var jag bara uppe i 97 fisk kanske och 2.5 kg i skryllan långt mycket mindre än kalkylerat då vi båda räknat med över 10 kg i vinnarvikt. Efter 12.30 kom jag in i en riktig svacka och hade inte ett napp på 40 minuter vilket inte var kul, hjälpte inte att jag sprang på den ena efter den andra som drog abborre inte ett pet på mina grejerna mycket frustrerande. Tillslut så fick jag lite loppor bredvid Möller och fortsatte sedan utåt där Ove Rosén satt och drog fisk. Satt i ett hål och fick ett par 25 grammare innan tafsen gick av på ett hugg då jag hade en knut på den, satte på en ny tafs och 3 pinkies och fick ett försiktigt men bestämt hugg som tog tvärstopp i mothugget. Tung gung nere på 6 m där det blev att ge och ta lina mellanåt visste inte om det var abborre eller gädda men tillslut kom det fram en riddare under hålkanten. Lyft sakta upp en rejäl abborre på 8 hg som jag fotograferade och kom på mig själv att det kanske finns flera där nere då de ibland går i par. Å fort på med nya pinkies och darrade lite med pirken och vipps så satt jag och drillade en halvkilos som var betydligt lättare att dra upp till hålet. Sen blev det en 4 hgs som högg metern över botten och efter den kom en ny halvkilos följt av ett gäng mindre exemplar. Bra slutspurt på tävlingen 4 abborrar  som viktade till 2.1 kg extra och tillsammans med mina andra 145 så fick jag ihop 5.8 kg Möller drog ihop 4.7 kg och Ove Rosén 3.8 kg men mot dagens vinnare Fredric Ankarberg var vi akterseglade då han vägde in 7.9 kg. Bengt-Ove som valde att stanna utanför starten hade ingen större lycka och fick bara ihop 60-talet abborrar. Dagen till ära så var det precis 50 år sedan det första Jokernappet arrangerades så därför lottade Björn Borg ut ett litografi som han målat över Ringsnäs 1969 när den första tävlingen genomfördes där. Vid lottdragningen så var det Micke Rehnberg som blev det lycklig vinnaren av konstverket.
Veteranklassen vanns av Jan-Åke Karlsson Malexander på 5870gr
Äldre veteraner Silve Stridh Gullringens SFK 4580gr
Senior Fredric Ankarberg Stångådalens SFK 7910gr
2.a Andreas Johansson Forserums SFK 7540gr
3.a Daniel Molin SFK Firren 6820gr
4.a Jan-Erik Stange Noragyttorp 5840gr vilket man får va nöjd med då jag inte fiskat på sjön sedan lag SM 2005 och då med lite mindre i påsen den gången.
Ni hittar hela resultatlistan och lite bilder HÄR
Tror det var över 120 deltagare på Jokernappet som startade i Ringsnäs

Möller han med en videochat tillsammans med
familjen på morgonen, så lugn och avslappnad har jag inte sett Andreas förut ;)

Här någonstans skall fisken finnas enligt tipsen 

En 8 hgs abborre på tafs satt fint när det gick lite tyngre för mig.

Ett av mina bättre pimpelhål i karriären 8 hg samt 3 st på 4-5 hg 


4.e platsen får jag vara nöjd med efter omständigheterna 

Micke Rehnberg från Nora Gyttorp drog vinsten i jubileumslotteriet
 Han vann ett litografi från startområdet vid Rengen Ringsnäs 1969 signerat Björn Borg

Fredric Ankarberg vann som vanligt när jag är i Östergötland och hälsar på
 Grattis bra fiskat och rätt beslut taget när du gick iväg idag.