söndag 24 februari 2019

Individuella DM på Ullvettern

Morgonen började med att vi och många fler inte hittade fram till startplatsen vid Ullvettern, och det berodde på att någon varit otrevlig och kastat bort all vägskyltning fram till starten. Det visade sig att det var ett 10-talet uttråkade djurrättsaktivister som var på plats och ville provocera och filma oss fiskare men mycket mer än så hände inte. Polisen blev tillkallad och var på plats redan efter 5 minuter så aktivisterna flydde sin kos och lika bra var det för vi hade inte mycket till övers för dem. Vad jag förstår så var de egentligen på plats i området för att bråka med några jägare som hade något SM i närheten och den aktionen gick visst inte så bra. Nog om det framme på plats så var det lite lätt parkeringskaos i all uppståndelsen men vi tryckte ihop oss så att alla fick plats med bilarna till slut. Vi kan ha varit runt 70 startande fler var vi inte då en del färdigkvalade gubbar valde att hitta på något helt annat idag än att åka hit idag, vi andra var beredda på att det skulle bli ett riktigt skitfiske efter större abborre eftersom det är ännu ett gösvatten att tävla på. Vi hade nog alla kollat igenom arrangörernas hemsida och deras KM resultat där vi sett att både Bo Kilestad och Ulf Stenqvist hade haft mellan 6-9 kg på en tävling i vinter, sedan rasade vikter snabbt neråt i listan så de fick stå som favoriter denna dag. Jag lufsade iväg en hel kilometer idag efter att ha lyssnat på genomgången om vart gränsdragningarna var. Hamnade i ett litet sund tillsammans med Peter Pistol och vi antog båda att det var just här som Bosse fått sina 9kg på KM för en månad sedan, mycket riktigt så gled nämnde person in i sundet klockan 09.59 så då visste vi att vi var på rätt plats. Tyvärr nappade det ingenting alls för mig och Peter fick bara 3 st småfjuttar så när det gått 20 minuter så tackade jag för mig och drog vidare längre söder ut. Jag gick förbi Ulf Eriksson som fick ett par abborrar sedan träffade jag på Per Häll och vi borrade oss förbi stenar och fina vikar utan att få ett enda hugg. Danielle Mäki satt och plockade abborre på tafs på ett ställe och det såg ut som att hon prickat ett riktigt bra hål men vi fick inget där inte heller hennes man som satt bredvid så det blev fortsatt sökning neråt i sjön. Utanför en udde fick jag 4 st små abborrar och en sammanlagd vikt av hela 40 gr, det var allt jag fick ihop den första timmen. Borrade mig sedan vidare genom en jättefin vik med vassar och massor av stengrund som stack upp genom isen men inte ett hugg där heller. Desperat packade jag ihop och gick rakt ut till en råk som gick tvärs över sjön ute på djupet men jag såg på sjökortet att det skulle finnas stora stenar där ute som kan hålla fisk runt sig. Plockade fram gårdagens vinnarvapen haspelspö och tafspirk för nu skulle det letas norsabborre på djupet. I första hålet var det nog 12 m djupt men när jag sedan följde råken in mot en ögrupp så minskade djupet och jag var straxt uppe på 6 m men jag hade inte haft ett napp i de hål jag hitintills gjort. Jag ringde Pistol för att kolla om han fått något eftersom han ännu inte kom ut ur sundet där vi började. Han hade fått ihop 115 fisk och jag satt mitt ute i sjön med mina ynka 4 abborrar, tydligen så hade han hittat fisken lite utanför sundet precis när jag gick därifrån. Mitt i samtalet så tjongar det till i mitt spö men inget var där så jag darrar lite med toppen och höjde lite sakta tvärstopp och jag får börja drilla en bättre fisk samtidigt som jag har en mobil att balansera på mitt knät. Fisken knycker på bra och drar lina ur spolen men den kommer ändå med upp till isen sedan släpper den precis när jag skall trä in fisken i själva hålet, kunde inte böja mig fram och ta den för då hade mobilen trillat i vattnet vilket jävla mörker för sen får inga fler hugg. Samtidigt som jag fiskade där ute så hade jag span på 2 personer som suttit stilla länge utan att de borrade något så jag packade igen och knallade en lång väg in mot land igen. Väl framme så var det Jocke Eriksson och Ove Rosén som satt där och armarna gick som väderkvarnar när det plockade fisk. Båda två hade fått närmare hundra i sina hål och det verkade inte ta slut, fisken var i storleken 15-20 gr men de hade fått några bättre också. I ivern slog jag givetvis 6-7 bomhål på raken då det var ett visst djup som abborren stod på men sedan fick jag 2 hål med 30 st i varje vilket var förlösande. Rosén flyttade sig när han fått 120 st i ett hål och slog ett nytt som han började dra i direkt och där blev han sittandes länge mycket länge. Jocke drog bra han med och jag försökte fiska i fatt honom men han låg ju nästan 100 fisk före mig redan från början. Ove lyckades att dra 350 abborrar i sitt hål och det via tafsfiske mitt bästa hål var nog runt 80 fisk och Jocke hade 120 i sitt bästa så vi behövde inte borra så mycket på fläcken där vi satt. Jag fick tillslut ihop 294 fisk och det fyllde på ganska så mycket i burken när man kikade ner i konten, gissningsvis runt 5kg vilket var en vikt som jag satt som målvikt för att klara att kvala sig vidare idag. Jocke fick runt 350 fisk och 6.4 kg och Ove Rosén 490 fisk som vägde 9.8 kg då hade han en 6 hgs i konten också som vägde lite extra, imponerande att han drog nästan alla på tafs förutom den stora som han tog på balanspirk när han kände att det var något stort i hålet. Förmodligen så hade det nog nappat bra för andra också så vi var ändå lite osäkra på hur bra vi var men vi hoppades så klart på att vi varit på rätt ställe idag. Väl i land så träffade jag på Peter Pistol som precis som Ove lyckats dra 490 fisk men de vägde lite mindre men det räckte ändå till överlägsen seger i seniorklassen för Peter.
Alla vi nedan är klara för SM i Värmland 2020
1. Danielle Mäki  Lindepirka 1 504gr
DV.
1. Tuula Pesonen Karlskoga  3 112gr

Kul att båda mina lagkamrater Pistol och Rosén vann sina klasser och även jag klarade mig vidare till SM i Värmland så att vi nu kan fiska båda dagarna nästa år.
Ni kan kolla på prisutdelningen HÄR