lördag 19 januari 2019

Pimpeltävling på Skattkärrsviken idag

Idag blev det som så att jag åkte iväg själv på pimpeltävling då 2 tävlingar krockade med varandra. Mina kompanjoner valde Leran i Smedjebacken istället för Skattkärrsviken i Karlstad, jag vill fiska stor abborre så jag blev själv som sagt till Karlstad dessutom är det mera snö att pulsa i Dalarna. Vi blev runt 70 personer som kom till start och jag hade flera klubbmedlemmar här från Noragyttorp. Starten gick och jag vandrade ut till höger och bort mot gränsen av området som bara ligger 1.7km utåt så det tog inte ens 20 minuter att ta sig dit. Väl framme upptäckte jag att vi var 6 man där och alla var från Noragyttorp och inte en värmlänning i sikte förutom Kenta från Storfors men han är ju också från våran klubb så jag räknar inte honom :) Startskottet small prick 10.00 och efter 10 minuters fiske så hade ingen av oss fått napp så då insåg man direkt att vi var på fel ställe i viken. Ove Rosén fick tillslut en borre på 2-3 hg och jag några mindre på tafsen som jag körde med på haspelspöt som skulle få sin chans idag. Några av oss packade ihop och gick tillbaka mot starten medans jag kröp närmar stället där Ove fick sin stora abborre. Jag fick genast ett par abborrar i storleken 100-150 gr som jag smög upp så jag inte skulle få sällskap av de andra. Borrade nytt hål längs sprickan i isen som var där och fick ytterligare några på 1-2 hg sen gick tafsen av på en större fisk. Tyvärr nappade det inte något mera efter tafsbytet i det hålet och inte så värst i de nästkommande hål heller. Fisken blev mindre ju längre från sprickan jag borrade tillslut var det bara 5-10 grammare som nappade. Tyvärr var jag dum som trodde att Vänern skulle vara trög så jag nötte ensam kvar i samma område tävlingen ut för att hoppas att de stora skulle nappa där någonstans men så blev det inte. Jag skrapade bara ihop 51 abborrar och en massa mörtar och det till en blygsam vikt av 2859gr. Närmare starten hade de tydligen fått betydligt bättre och på bara 2 meters djup, fiskar på 100-400 gr var inte ovanliga i påsarna som vägdes in. Dennis Einarsson som är inne i ett riktigt flyt just nu vann även idag nu med vikten 9324gr
2.a Andreas N. Möller Knallen 7549gr
3.a Peter Pistol Degerfors 6388gr
4.a Kristian Bergström Trekroken 5263gr
5.a Thomas Hulon Olsson Trekroken 4851gr
Men dagens högsta vikt kom i damveteranklassen
Britt Lindgren Wasa 9616gr
ÄHV Rolf Axelsson Trekroken 4457gr
HV Mikael Fällman Karlskoga 5729gr
Resultatlistan