onsdag 26 december 2018

Julnappet på Norrsjön

Idag arrangerade Noragyttorp vinterns första serietävling här i Örebrodistriktet och som vanligt är det julnappet på Norrsjön som är först ut av tävlingarna här hos oss. Dyberg och Nilsson jobbade med att kolla av isen under julhelgen så en stor eloge till dem som ruskade sjön så vi kunde genomföra tävlingen idag. Vi blev runt 115 pimpelsugna deltagare från alla håll och kanter som dök upp på morgonen, och det är ju riktigt roligt att få träffa lite långväga gäster som man får tävla mot. I princip hela sjön var med som tävlingsområde och isen var snötäckt med 3 cm fastfrusen snö så inga broddar behövdes under fötterna. Efter att Jesper gått igenom reglerna och Knoppen fått på sig isdubbarna så var det fritt fram att knalla iväg, uppskattar att 70% av folket drog sig åt höger vilket inte gjorde mig någonting för jag vandrade ner mot den södra änden som vanligt. Runt 15 gubbar till valde att gå åt samma håll men många av dem stannade innan dit jag skulle så vi blev bara 9 som trängdes på samma område. Några av oss var hemmafiskare men de flesta var långväga gäster som jag inte kände igen. Jag började bredvid Henrik Lindgren som liksom jag genast började plocka abborre direkt när startskottet small, abborren tog försiktigt på trekroken och snodde gärna pinkiesen om den kom åt . Jag fick 5st i första hålet 3st i det andra och 3st i det tredje hålet, Henke satt fortfarande kvar i sitt första hål och drog fisk. Isen kanske var runt 15 cm så det var lättborrat och abborrarna högg direkt om de fanns där så det var bara att borra göra några snabba ryck sen borra nytt om det inte högg direkt. Fick nog över 40 första halvtimmen men sedan blev det trögare och trögare när solen försvann in bland mörka moln resten av dagen. Började fiska med tafs och lyspinkies det gillade abborren men det blev aldrig några räserhål utan oftast 3-4 fisk sedan helt dött, att fiska i gamla hål gav inget alls och det är konstigt för här brukar det vara melodin att gå runt och doppa tafsen hål efter hål. Några deltagare packade ihop efter halva tävlingen och började leta fisk längre söder ut efter vassarna så tillslut var vi bara 4 personer kvar på grundet och det fanns fortfarande enorma ytor kvar som var oborrade. Jag hittade en linje med frusna borrhål som jag borrade upp och provfiskade, några gav bra med fisk och jag fick en abborre över hektot där, sedan fick jag på något stort på tafspirken och som drog iväg med min blåmyska när linan tillslut brast. Lite senare fick jag en abborre på 2hg och tappade sedan 3 fina som lossnade precis under hålkanten, jäkligt retligt när man precis skall ta tag i dem så lossar de och simmar åter ner i djupet. Den sista timmen så hittar både Henke och jag ett oborrat område där det hugger bra även om snittstorleken var mindre än där vi började på tävlingen så växte det på i påsen. Några fel val under tävlingen idag gjorde att jag endast mäktade med 158st abborrar medan Henke spöade mig rejält med sina 215st så där blev det pisk direkt. Henke hävdade att han hade runt 5.5 kg i konten och själv räknade jag ut att jag nog låg på lite över 4 kg. Även en av våra långväga gäster som suttit själv utanför stenen spöade mig med sina 4.7 kg så jag var inte bättre än 3.a i den södra änden av sjön denna gång. Men i slutändan så är det viktigast att inte få stryk av förmånga "örebroare" då det är en serie där man får poäng efter placering i distriktet. När vi kom upp till invägningen så var det både bra och dåliga resultat från olika ställen i sjön, väldigt varierat fiske från person till person och inget ställe på sjön verkade bättre än det andra. Men en person var riktigt outstanding och det var min trolling kollega Knoppen som lyckats dra över 280 fisk och en vikt av 8.3 kg. Hörde även att det kommit upp några storabborrar över kilot ända upp mot 1.5 kg så det finns klunsar i sjön.
Herrsenior
1. Börre Omang Grängesfirren 5756gr
2. Thomas Larsson Ngf 5732gr
3. Henrik Lindgren Ngf 5546gr
4. Jesper Dyberg Ngf 5440gr
5. Olle Eriksson Ngf 5112gr
6. Daniel Ahlgren Lidköping 4944gr
7. David Alexandersson Kvicksund 4758gr
8. Jan-Erik Stange Ngf 4454gr 
9. Per Nilsson Ngf 4308gr
10. Tommy Keijser Västerås 4156gr
H.Veteran
1. Håkan Knoppen Jansson Ngf 8320gr
2. Ove Rosén Ngf 5396gr
3. Bosse Eriksson Volvo 5152gr
4. Mats Olsson Vattnan 4416gr
5. K-E Jonsson Smedjebacken 4230gr 
6. Lars Gullstrand Linghed 4198gr
7. Per Häll Ngf 4098gr
8. Janne Funestig Grängesfirren 3996gr
9. Peter Nilsson Grängesfirren 3672gr
10. Göran Fors Ngf 3628gr
Ä.H.Veteran 
1. S-O Holmberg Smedjebacken 5374gr
2. K-E Gustavsson Smedjebacken 4966gr
3. Rolf Nordqvist Ngf 4524gr
4. Rolf Åkerman Grängesfirren 3348gr
5. Kenth Sunden Baltzar 3340gr
6. Jonny Skoglund Ngf 3246gr
7. Bengt Österholm Ngf 3002gr
8. Nils Tunströmmer Ngf 2416gr
9. Kent Svensson Wasa 2168gr
10. Rainer Funestig Grängesfirren 1986gr
Hela resultatlistan finns HÄR