lördag 22 december 2018

Ispremiär idag

Det händer grejer varenda helg nu när det närmar sig jul så det har inte funnits tid till något fiske förrän idag. Första pimpeltävlingen inom rimligt avstånd arrangerades av grängesfirren på sjön Saxen idag, men då jag har en dotter som äger en häst medför det ibland att jag får ställa upp och hjälpa till i stallet när det är utsläpp av alla 9 hästar tidiga morgnar eftersom jag måste skjutsa henne. Idag var en sådan morgon så jag skulle inte hinna åka till någon tävling så jag valde istället att åka upp till Grythyttan och fiska med mor och far istället efter stalltjänsten. Vi var ute på isen straxt efter 10 och vi fick ett par abborrar redan i de första hålen vi borrade men storleken på fisken var inget vidare. Vi fiskade oss sedan utåt och då blev det fler fiskar per hål samt att storleken ökade men de ville inte hugga riktigt ordentligt på trekroken utan fisken siktade in sig på våra lyspinkis. Jag fortsatte sedan själv upp till andra änden av sjön där jag fått bra med fisk förr men idag var det inget vidare där så jag fick leta efter nya ställen. Det låg ungefär 5 cm snö på isen efter veckans nederbörd och himlen var gråmulen vilket nog gjorde abborren mindre pigg på att hugga men runt lunch hittade jag ändå ett stråk där fisken var på bettet. Jag hade idag med mig ett rullspö där jag ville prova en ny rulle som verkar intressant och tanken är att den kombon skall med upp till Luleå i mars på SM så jag testfiskade grejerna idag. Det högg 3-5 abborrar i varje hål och de slukade både krok och länk, som vanligt tappade jag de största abborrarna :( Spöt och rullen var jag nöjd med flätlina och minusgrader var mindre bra kombination då linan frös fast så jag kommer byta till nylon framöver. Fick ihop 88 abborrar innan jag frös som en hund och fick ge upp för dagen, mor och far satt redan i bilen eftersom de också tyckte det var för kallt så det blev bara en halvdag men det räckte bra så här i början av säsongen. Annandag jul är det tänkt att vi i Örebrodistriktet skall ha vår första serietävling men vi får se vart och om det blir av, vi har några gubbar som skall leta efter is imorgon så vi avvaktar med vad som gäller den 26.e.
Önskar annars er alla en riktigt God Jul
Isen höll minst 15cm med ett snötäcke på 5cm men det fanns några stöpfläckar som var frusna.

Varpningen satt som den skulle även om det var väldigt grunt fiske idag. 

Nu är det slutfiskat med billiga haspelrullar och tveksamma slirbromsar :)