söndag 22 juli 2018

Båtmete Norasjön

Igår eftermiddag genomförde klubben sitt 2.a KM i båtmete på Norasjön vilket också var en tävling som kallas Sundqvist minne. Jag tävlade som vanligt med Knoppen och vi hade väl inte några större förhoppningar om någon vinst då vi oftast slutat i botten på de tävlingar vi gjort på den sjön. Knoppen kom i alla fall och hämtade mig i Örebro 15 min försenad innan vi skulle hämta upp båten påväg mot Nora. Vi han ändå anlända i god tid innan utgången 14.30. Vi fick dra ett lottnummer som sedan gällde som turordning när man väljer vart man vill fiska på sjön. Jag drog nr.12 av 13 möjliga så det var bara att vänta och se vilka platser i den södra änden av sjön som blev upptagna. Peo tipsade oss om att fiska runt Hagbyåns mynning utanför tågstationen så vi föll för det tipset. Då vi lottat klart var det bara att bege sig ut till våra platser i den takt som båtarna går i några går fortare än andra. Vi ankrade upp på en plats som var 3.4m djup ca 70m utanför vassen. Dundrade i 12 mäskbollar när klockan var 15.00 och vi fick börja fiska gram till 18.30. Fick flera små napp och tillslut en liten abborre helt fel sort då vi vill ha mört och braxen på mäskplatsen. Efter en kort stund så började mörtarna nappa i kastvindarna som rådde ute på sjön. Det blev lite besvärligt att hantera ett 8m spö i vinden så jag fick tackla upp ett 6m i stället och det gick fortare att plocka mört då. En riktig elak kastvind gjorde så att vi drev bakåt och inte längre nådde fram till mäskplatsen då helt plötsligt fick jag en mindre braxen. Samma sak hände senare även för Knoppen ?
Vi spände upp ankarlinorna (3st) så vi kunde meta där vi ville men mörtfisket avtog så jag bombade i mera mäsk hårda bollar och lösa som spred sig som moln i vattnet. Provade att fiska med maskar och maggotts men det var segt i över en halvtimme. Mäskade ännu mera och provade runt hela området vart fisken kan ha tagit vägen först när jag fiskade 1m från båtkanten så dök flötet. Braxen på kroken och den var bättre lite över halvkilot precis sådana vi ville ha. Knoppen fiskade också nära båten och fick också en brax, vi fick nog 4-5 st där innan det dog igen och tiden började rinna iväg. När det var 40 min kvar av tävlingen dundrade jag i allt mäsk som var kvar ca 10 bollar och braxarna svarade direkt. Vi stod och dubbeldrillade runt 10 braxar de närmaste 15 minutrarna sen blev det sämre igen skulle ha behövt mera mäsk de sista 20min som var kvar. Det kom någon enstaka braxen men inte tillräckligt många. På hemväg mot Trängbo fick vi hämta upp Leif och Hans-Erik var båt inte fungerade då de dragit av startsnöret. Väl i land så hade givetvis en massa andra båtlag också fiskat bra och hittat braxen så vår 12kg var inte mycket värda men vi blev inte sist den här gången då vi hamnade precis i mitten. Vann gjorde Pentti Harmaala som fiskade själv, fiskar man själv får man räkna sin vikt 1.5 x vikten vilket blev 19kg. Han vann även KM1 så han är nu klubbmästare 2018.
Efter invägningen så bjöd klubben med hjälp av en massa fiskefruar på kallskuret potatissallad bröd och iskalla öl vilket smakade förträffligt. Knoppen körde ju idag så jag kunde ta någon bira och lyssna på tokige Österholm som varit med om det mesta vilket inte bör skrivas här på bloggen roligt var det i alla fall :)
Efter prisutdelningen så lottades det ut lite lucky looser priser vilket var lördagsgodis där hade vi mera tur.
Nästa söndag är det båtmete igen då Löa fvof ordnar tävling på Norrsjön med förmäskade platser, där brukar det ofta bli vikter upp mot 40 kg mestadels braxen på 7-8 hg och större. Föranmälan gäller där till Per chefen Nilsson så han kan märka ut rätt antal platser. All fisk går där till fvof som säljer det som kräftbete. Tror tävlingstiden är 15.00 - 19.00 
Anmäl er det är en kul tävling.
OBS! Nu på onsdag kväll arr klubben en göstävling 18.00 - 00.00 endast trolling. Avgift 50kr per spö som du tänker använda och jag antar att det är störst gös som gäller inte flest.