söndag 10 juni 2018

DM tradmete Odensbacken

Hallsberg Sfk och Odensbacken bjöd in till trad.mete i Kvissmarekanal och 33 deltagare kom för att fiska under söndagen. Arrangörerna hade jobbat i  veckan med att lia både gräs och vass så att de kunde erbjuda 46 fiskeplatser längs ån inkl. 3 handikapp platser på en brygga för de som hade det svårt att gå. Vädret var som alltid nu mera väldigt varmt och soligt men det var några moln på himlen till att börja med i alla fall. Jag gick hela sträckan tillsammans med en av arrangörerna för att se så att alla platserna var lämpliga att fiska på och vi strök 4 st pga hängande grenar där det var för svårt att stå samt att vi hade stopp innan kraftledningen kommer ut över ån. Av alla platserna jag såg så var jag helt övertygad om att det såg bäst ut från plats 30 upp till 46 så jag hoppades på lite tur vid lottningen. Anmälde mig och drog lott nr 38 vilket jag var hyfsat nöjd med helst ville jag ha 30 eller 31 där enligt arrangören var några platser där man brukar mata änder där borde också fisken trivas. Min plats hade skugga bakom ett träd och jag såg några små plask i vassen när jag packade upp grejerna. Tacklade 5 m för fiske längs botten och 4 m med löjtackel för sarv efter vasskanten. Jag började fiska efter botten men inte ett hugg, Backman min granne slet upp en 3hgs abborre men sen var det stopp där ute. Jag började meta med de lätta grejerna och flötet dök direkt och upp kom sarvar mörtar och björknor i storleken 7-12cm så det var inga stora fiskar men det nappade. Fick nog 25st första 15min sen gick jag därifrån längre neråt i ån till en plats utan trägrenar i vägen så jag kunde använda ett 8 m och fiska längre ut i ån efter de stora fiskarna. Tyvärr fanns inga stora inte heller några små inte ens ett napp blev det när jag skulle gå tillbaka till min gamla plats så var den redan upptagen. Jag fick vandra en lång bit innan det fanns någon ledig lucka men då hann jag också kolla lite och höra hur det gick för de andra och fisket verkade uselt överlag. Conny på "fågelmatarplatsen" nr 31 hade fått några braxar och ledde överlägset sen hade någon mera fått någon brax och fin abborre men annars var det småfisk som gällde. Jag fick ungefär 2-3 sarvar och mörtar vart jag än provade men hittade ingen bra plats där det fyllde på med fisk. Tillslut vände jag och gick neråt igen och då var min plats nr 38 ledig så jag kunde testa om det var någon sarv kvar i vassen. Jag fick ihop ett 20 talet mörtar sarvar och abborrar innan det inte var lönt att stå kvar där heller. Vandrade ända upp till plats nr 4 som var grund och i värsta solskenet men det var det värt att stå där och svettas för inne bland näckblackorna så gömde det sig en massa småfiskar, plockade nog ett 20 tal mörtar och abborrar där också innan tävlingen var över.
Jag vägde in mina 70-80 fiskar till en vikt av 1382gr vilket räckte till seger i seniorerna dryga hektot före Palle som blev 2.a på 1244gr. Värst av alla blev veteranen Conny Johansson från Fellingsbro som fick flera fina fiskar och 2336gr och 2.a där blev Peo Eriksson 1500gr.
En annan bra vikt fiskade damsenioren Camilla Stjärnholm ihop 1770gr.
Äldre veteraner vann Pentti Harmaala på 814gr före Conny Larsson 652gr
Lagtävlingen blev väldigt jämn i några av klasserna som jämnast i veteranklassen där det bara skiljde 4gr till en SM plats.
Vinnare och SM biljetter gick till
ÄHV  Noragyttorp 1762gr
HV Noragyttorp 2978gr
HS Götlunda 2464gr
RESULTATLISTAN DM METE