söndag 6 maj 2018

Metekula i Svartån idag

Idag var vi 4 personer som körde en 5.5 timmar lång mäsktävling nere i Svartån Örebro. Vattenståndet är fortfarande högt så det strömmar ganska så bra i ån men vattnet är rent så det nappar om du kan hitta lite bakvatten eller bromsar upp flötet så det inte driver så fort.
Vi lottades som följande
Peg 1 Thomas Larsson 
Peg 2 Jesper Dyberg
Peg 3 Jan-Erik Stange
Peg 4 Palle
Jag tacklade 8m med 4gr och 6m med 3gr 7m tacklade jag med ett päronbly på 15gr och paternostertackel som jag tänkte hålla i strömmen om inte flöte fungerade. Thomas och jag fiskade fulla linlängder, Palle och Jesper fiskade take a part hur många meter vet jag inte ?
Ja g fick några mörtar på 8m samt några mindre björknor och mina grannar plockade fisk på t.a.p oftast lite större exemplar som behövde håvas. Provade sedan 6m men fiskarna blev ännu mindre så tillslut började Dyberg kalla mig för "frimärkssamlaren" när jag plockade mini björknor som snurrade i vinden. När så de andra började plocka braxar på t.a.p och Thomas på sitt 7m så blev jag tvungen att prova mitt 7m med paternostertackel och mask, fick genast en braxen även om den också var ganska så liten ca 2hg. Fick sedan flera hugg men de fastnade inte så bra förmodligen var tafsen lite för kort eller så var det bara småfisk som var framme och naffsade. Det var ingen vidare fart på fisken utan man fick göra några utlägg innan det högg så det var svårt att få något tempo på fisket. Bytte till 8m igen och började fiska med överdjup och försökte bromsa upp tacklet, gick hyfsat en stund fick både mört och ett par braxen. Dyberg bände upp 2 bruna braxar på 1- 1.5 kg och tappade ett par så nu var man många kilo efter, så jag började fiska på mask mer och mer vilket gav någon brax men också ett par stora björknor. Jesper var den enda som hade lite fart på fisken han koppade ut mäsket och metade t.a.p koncentrerat på en liten fläck vilket var överlägset i strömmen. Thomas på peg 1 håvade också fisk med jämna mellanrum de 3 första timmarna så jag var helt övertygad om att 1.an och 2.an satt nedströms mig så jag fick försöka slå Palle som satt uppströms mig. Började sedan fiska med 6m och fick lite fart på fisken även om det inte var så många braxar men det kom någon bättre mört ibland men också mycket snorgärs. När klockan slog 15.00 så var det ingen som ville sluta meta så vi förlängde tävlingen 30 min vilket inte gjorde mig något då jag ändå låg sist. Fortsatte meta med 6.an tiden ut och det var väl ingen av oss som fick något extremt med fisk sista 30.
Men efter 5.5 timmars fiske så var det då dags för invägning ....
1. Jesper Dyberg 11 270gr 
2. Jan-Erik Stange 6180gr  
3. Palle 5410gr 
4. Thomas Larsson 5370gr
Jag tror att det blir en ny metarkula på Söndag kanske i Frövi vi får kolla vattenföringen, Jesper och Palle är då i Nyköping på feedercupen men vi kanske blir några fler från Noragyttorp som vill meta ?
Vi skriver på Noragyttorps sida om det blir något