lördag 17 mars 2018

Pimpel i Karlstad idag

Drog iväg till Kattfjorden Skutbergets camping i Karlstad tillsammans med mor och far idag i jakten på lite matfisk. Blir inte så mycket fritidsfiske när man har tävlingar varje helg så det gäller att passa på nu när vädret är bra och isarna är tjocka. Förhoppningar om storfångster genom att bara gå ut 500m på isen är bara att glömma eftersom hela viken är perforerad av borrhål från pimplare som fiskar här 7 dagar i veckan. Fisken verkar stå ganska så stilla så viken fylls inte på med nya stim vad det verkar. Den första kontakten med fisk idag blev en stor nors som behagade att svälja en 10.ans trekrok agnad med 2 maggot. Snacka om glupsk fisk var nog nytt pers på nors om jag nu hade räknat sådana, sedan fick jag en 70 gr abborre direkt efter nersläpp sen var det stopp en längre stund. Borrade mig längs en lång snösträng och fick plötsligt en 150 gr när jag mätte djupet, ner med pirken igen och krokade på en 250 grammare och hoppet tändes äntligen om bra fiske men tji. Inte ett hugg närmsta halvtimmen, mamma fick 3st halvskapliga i ett hål men övriga 10 gubbar inom synhål drog bara upp någon nors då och då inga abborrar alls. Jag vände och letade mig tillbaka där jag fick mina 2 lite bättre abborrar och tänkte nöta runt där med tafs eller mormyska på 13m djup. Knöt på en enkelkrok målad som jämtkrok och så betade jag med 4 maggots. Kände eller fick fisk i flera hål runt omkring där snön låg som djupast, abborrar mellan 100-300gr högg så spötoppen skakade riktigt kul. Tyvärr hade inte mor och far lika kul fiske men pappa fick ändå den största idag på ett halvt kilo. Jag fick även några stora björknor som bifångst. Totalt hade jag 30 fisk med hem som vägde 5.6kg så några stekpannor räcker det till. Pratade med lite gubbar på parkeringen och de flesta hade bara fått 2 abborrar idag så det var supertrögt men solen värmde skönt och fikat var gott så inga sura miner.
Tävling imorgon får se vart det blir men förmodligen söderut på nya vatten.
Strålande fint väder över Kattfjorden i Karlstad


Broddföre så långt ögat kan se man skulle äga en spark och få dra iväg utåt


Samma snöfläck som förra gången men det börjar bli utfiskat nu


Den största nors jag någonsin fått på kroken slukade en 10.ans trekrok


Provade att borra med skruvdragaren idag gick smidigt i den upp till 40cm tjocka isen


Verkade som fisket kom igång lite bättre på eftermiddagen för jag fick fisk i många gamla borrhål med min tafspirk från Kaj