söndag 4 mars 2018

Cancertävlingen på Lien

Vi var full bil idag när jag hade hämtat upp mina gubbar i stan för vidare färd ner mot Småängsbadet vid sjön Lien. Det var bra med folk redan när vi anlände vid 08.40 så vi fick klämma ihop oss med bilarna men det skötte parkeringsvakterna galant så inga problem där inte. På genomgången talades det om 207st deltagare på den nu 45.e cancertävlingen som arrangerades och som idag drog in runt 23 000kr till cancerfonden. Själv bidrog jag med att lösa dubbla startkort för den goda gärningens skull alla intäkterna gick ju vidare som sagt, inga penningpriser idag utan allt är skänkt som finns på prisbordet. Hade redan bestämt min plan hemma om att jag skulle gå tillbaka till samma plats som jag var på förra året när vi var här nämligen längst inne i viken vid Lid. Tillbringade ju 4 timmar där sist som sagt så nu visste jag ju vart man skulle borra och inte borra för att få fisk. När det blev dags att vandra iväg de 2.9km så var det inte alls många som hängde på runt udden kanske bara 5-6 st personer som sedan spred ut sig runt viken. Jag fick starta själv i den lilla vik där vi var över 10 personer förra året, visserligen var det inte bra här då så kanske därför jag var själv idag ?
Började med 5 bomhål innan jag fick 2 små abborrar såg att övriga också vandrade och slog hål lite här och där utan att få något. Jag fick inte heller några fler så jag bytte sida av stora viken och borrade där jag fick som allra bäst förra året men det var inte en fisk hemma nu. Vi var flera som packade ihop och valde att gå ut ur viken, men påvägen ut slog jag ett par hål bakom ett par gubbar som fick fisk efter en vasskant och det högg genast för mig också borrade flera hål och fick fisk. När jag fått 25st så dog allt ut pga att det inte fanns plats för fler borrhål och det blev en längre promenad i jakt på nytt ställe. Per Häll ringde och sa att han och Bengt-Ove bara hade fått 20st var och det var ingen som drog fisk där han var så då förstod jag att det nog var trögt överlag idag. Bästa ställe jag hittade fisk på var utanför en badbrygga där jag plockade ihop 30 nya abborrar varav en 2 hektos sen var det slut även där. Man fick inte fler än 5st i de bästa hålen idag och abborren var riktigt kinkiga med att det skulle finnas ätbart på kroken annars ville de inte hugga alls. Vid den här tiden så hade de kommit upp minst 10 personer från nederänden av sjön så vart skulle jag ta vägen nu tro ? Gick i alla fall neråt i sjön tills jag hittade en liten vik där det satt 2 personer och smög upp en o annan abborre. Borrade runt där den sista timmen och fick ett 20 tal fisk både mört och abborre. Totalt fick jag bara ihop 73 st och vikten 1756gr vilket bara räckte till en topp 20 placering idag. Var säkert minst 35 priser i seniorklassen och den siste som hämtade pris var nere på 1.1kg.
Högsta vikt totalt fick senioren Jimmy Nyhlen Fk Jokers 4.7kg . Tror Per Nilsson blev 4.a på 3.3kg och bäst från Noragyttorp. Vi fiskade även i lag jag, Nilsson och Dyberg men vi kom bara upp i 6.5kg men laget från Rimforsa/Firren vann på över 9kg idag och det var bara ett förstapris så jag vet inte hur det gick för oss.
Nu finns det en RESULTATLISTA
Samtidigt som vi var på Lien och fiskade så genomförde Götlunda Fk sin tävling på Hjälmaren i Lunger oturligt så krockade datumet med en av årets största tävlingar så endast 16 personer slöt upp vid Lunger. Fisket var inte mycket att hurra för vet inte vad som hänt med Hjälmaren men vann gjorde Mikael Nyman på lite över 3kg sedan var det 2 personer till som kom över kilosstrecket :( bedrövligt. Nästa helg är det dags för Borlänge/Falumästerskap men innan dess tänkte jag mig ut på Vänern en sväng om inget kommer i vägen//Janne