måndag 12 februari 2018

Lag SM pimpel

Söndag morgon vaknade man till ett par minusgrader betydligt mycket skönare än dagen innan. Lite lagom stel och mör i kroppen efter gårdagen så haltade jag bort till restaurangen och käkade hotellfrukost ägg bacon och vitabönor sen åkte vi de 5km bort till SM parkeringen. Vi i laget hade fortfarande inte någon plan för dagen om vart vi skulle ta vägen, själv skulle jag bli lycklig av att kunna ta mig ut ur startviken pga träningsvärken :)
Träffade 2 av Sveglagen i startfållan och de var riktigt peppade inför dagen då de flesta av dem inte fiskade igår men de var med ute på isen och fått sig en bild av vad som väntade. Alla var de försedda med selen och pulkor så de skulle långt idag förmodligen ända ner i änden på viken där det nappade okej igår. Själv var jag inte på topp var det gäller fisket eller någon långpromenad för dagen både blånagel och blåsor under fötterna efter mina kedjor. När starten gick så löptes det precis som det bör medans vårt lag knallade så fort det gick ut runt botele udde. Vi snackade om att gå in i Rosersbergsviken men upptäckte efter 2km att alla skulle däråt och att endast 3 lag skulle långt så där bytte vi taktik och styrde kosan mot en vass neråt Stenhagen nästan 5 km bort. Vi var framme ungefär efter 45 minuter och endast en fiskare satt där redan det var Jesper Dyberg så då förstod jag att vi råkat bli 2 st Ngf lag på samma yta. Vi hade inte språkats vid innan om någon taktik så det blev slumpen som avgjorde att vi hamnade på samma ställe. Det fungerade bra ändå då vi borrade oss längre neråt och de borrade sig uppåt igen. Fisket var mycket segt och abborren var parkerade precis i vasskanten som befarat fick en här och där försökte en bit utanför vassen men helt kasst där. Peter fick bäst av oss på en av sina nyinköpta 30mm pirkar Ove plockade också fisk på tafs medans jag gick vidare neråt och borrade mig fram för att leta fisk. Efter ca 30 min packade jag och chansade på att det skulle finnas fisk efter ett par stora fina vassar efter Sandudden som jag sett under gårdagen. När jag rundade udden så satt där redan en massa folk nämligen Sveg lag 2 som inte alls sprungit så långt som jag trodde. Vassarna var redan uppborrade och alla 3 i laget satt och drog abborre när jag kom fram. Borrade ett par hål där det fanns plats kvar och fick genast fisk i varje hål jag gjorde, gick lite längre neråt men där satt redan ett lag från Vimmerby så jag vände igen. Trängde mig på mot Martin och Daniel och fiskade i gluggar där de ännu inte borrat. Nu kom även Ove neråt men han startade vid en egen liten vass och jag såg att han genast började dra fisk. Sveglaget sprang då bort mot Ove och fiskade där istället så då fick jag deras vass för mig själv en stund. Drog ihop 47 abborrar innan det inte längre fanns något ställe att borra på så jag packade och gick upp till Peter istället för där fanns nog gott om yta kvar efter som vi varit själva där uppe. Frågade Ove hur det gick och han hade då 69 fisk vilket var bra. När jag kom upp till Peter så gick armarna som en väderkvarn på honom nästan 100 fisk hade han fångat. Det var en fläck som var speciellt bra och abborrarna var lite större där ca 15-20 gram så vi borrade upp den ytan och släppte inte till någon plats för några nykomlingar. Det nappade bra även i gamla hål så jag var snart uppe i samma antal som gårdagen och plötsligt över 100 jag med. Tror Peter fick sitta helt själv och fiska i över 3.5 timme (förutom jag då) innan det kom någon närmare än 50m vilket var kanon. Det var snart dax för refrängen och hemgång då vi räknade med att gå hemåt ca 12.50 för att ha lite marginal då ingen av oss tog tid på vägen ner hit. Ove som var mycket längre ner ringde klockan 12.40 och undrade om han skulle komma och fiska hos oss då det var slut på fisken där nere. Sa att det inte var någon idé då vi snart skulle gå vilket han inte förstod eftersom han glömt att vi bara fiskar från 9 - 13 på lagtävlingen så då fick han väldigt bråttom att packa och ge sig iväg hemåt, riktig tur att han ringde annars skulle han nog inte hunnit i land i tid. Peter och jag fiskade nu tillsammans med laget från Knallen som kommit uppifrån Tegeltorpsviken, Möller hade fått ihop 114st abborrar och jag 112st när vi pratades vid. Vi fiskade till det var 9 minuter kvar innan vi packade ihop så jag stannade på 123 fisk och Peter 164st Ove visste vi hade 125st så vi var jämna i laget. Räknade på om inte Peter skulle ha över 2 kg i lådan och jag och Ove minst i alla fall fått över kilot då det mesta var smått. Under gårdagen snackade vi om att 5kg nog skulle räcka långt under söndagen och vi nu idag åtminstone hade över 4kg så en topp 10 placering skulle det nog räcka till om det nu inte nappat bra för alla lagen. Vi kom iland i väldigt god tid över 5 minuter till godo så vi hade lätt kunnat fiska en stund till lite surt men det kanske inte gjort någon större skillnad. Vägde på skoj våra påsar med min lilla fjädervåg Ove 1,4kg Jag 1,5 och Peter 2,1kg vilket skulle bli närmare 5kg totalt inte alls tokigt kanske. Kom lite folk och sa att vi fiskat bra för det hade inte alls nappat nått vidare i starten denna dag och det här var det mesta de sett så här långt. Jag fick äran att väga vår fisk och fick höra att det andra Ngf laget med Olle Jesper och chefen ledde SM totalt på 4,6kg. Hur var det ens möjligt hade det nappat så dåligt eller var vi så rätt ställe denna dag ? Visste ju att vi hade mera i vikt så vi tog tydligen ledningen med en påse på 5004gr och nästan ingen kvar som skulle väga in då vi var bland de sista kvar på isen men så hade jag glömt bort bägge Sveglagen som var kvar ute vid sållborden. Både Sveg lag 1 och 2 kom med större påsar vad det verkade men de var de enda kvar att väga så bronsmedaljen var vår ännu en gång vilket var överaskande. Hans Erlingsson i lag 2 vägde först in deras påse och siffrorna på vågen rullade inte över 5 kg strecket vilket var sjukt för nu var vi plötsligt i guldstrid med det sista laget på isen. Thomas rosa mössan vägde in dagens sista fiskpåse som redan med ögat såg större ut och mycket riktigt så visade vågen 5226gr så de vinner SM ännu en gång och vi får vara nöjda med en ganska så oväntad silvermedalj. Lite surt kanske det ändå kändes att bli 2.a för redan efter första timmen idag så gick ryktet att Mikael Rehnman fått en abborre på 7hg och utan den skulle inte deras lag varit bättre än på plats 4-5, men bra lag skall också ha tur och det är inte alltid lätta att handskas med en så stor abborre på små grejer. Hela vårt lag är nog ganska nöjda ändå och vi blev nu automatiskt klara för nästa års SM i Luleå så vi behöver inte känna någon press nu på söndag då vi har lag DM på Norasjön.
Både Peter och jag är klara för 2 dagars tävlande i Luleå nu skall vi bara få med oss Ove nu på lördag när sista serietävlingen för i år arrangeras av Sfk Vattnan
RST på Alsen på lördag
Knep pris båda dagarna