söndag 14 januari 2018

Norarycket / PSC 1

Det kom hela 180 pimpelsugna personer till Trängbo som var samlingspunkten när Norarycket skulle genomföras idag. Många var vi nog som undrade vart man skulle ta vägen på sjön, vart var det bäst för dagen och vart skulle det bli minst med folk ?
Sjön är relativt ny lagd så istjockleken varierar mellan 10-15cm och så ligger det lite snöpuder ovanpå, absolut snorhalt om du inte har broddar under fötterna.
Efter att Peo dragit en genomgång av regler och så en skryllkontroll så fick vi knalla iväg ut på sjön. Folket spred sig åt alla väderstreck men flest gick det nog rakt ut då de skulle in bakom ön och alla dess vikar. Själv tog jag sällskap med Möller, Chefen, Daniel Eriksson och Mikael Engvall och vi styrde kosan mot söder. Jag hörde att det skulle finnas vitare is som legat längre än en vecka och där tänkte jag att fisken måste stå parkerad nu när övriga sjön är ny lagd. Möller stannade på ö udden och Engvall och chefen gick mot Hittorp medans jag fortsatte ner till Gösta Larsson innan jag ångrade mig och drog längst ner på rakvassen. Såg att Thomas rosa mössan var på väg ner så då har man någon att leta fisk med om man måste. Men när vi kom fram så satt redan Erik Södergårds och Jonas Gustavsson där vilket inte ingick i mina planer. Fisket var trögt redan från början tror vi alla fick varsina 2 fiskar innan vi började borra oss åt olika håll. Jag hamnade tillslut längst bort på tävlingsområdet och fick ett 10-talet abborrar men de var väldigt små under snittet på sjön. Borrade ända inne vid vasstråna och då nappade det lite bättre samtidigt som det kom någon 50 grammare och hälsade på. Fick inte fler än 20 fisk den första timmen och likaså den andra timmen så jag förstod att det inte skulle gå så bra idag, hade ingen plan 2 då det kom och gick folk ute på sjön så förmodligen var det trögt. Var framme och snackade lite med Jonas som inte heller fick någon bra snurr på fisken. Vände åter till min lilla vik men borrade lite längre ut och fick genast ett par 70-90 grammare som tog på nedsläpp men brände 2 lite större som jag fick släppa ut lina på då de var helt tokiga :(
Tycker det var stolpe ut flera gånger idag då jag tappade flera större fiskar, några var t.o.m. uppe i handen men fibblades bort och studsade mot konten och ner i hålet igen. Förlorade nog ett halvkilo på några minuter satt för mig själv och skrek ut min frustration :(
Hittade 8-10 hål som gav de där lite större abborrarna även om det inte var många i hålen men de tyngde på bra då de var romstinna och fina. Försökte sedan att fiska i alla mina gamla hål men det gav endast ett par årsglin så det var helt ogjort. Fick endast ihop 87 fisk som vägde 2.5kg vilket var katastrofalt dåligt gjort idag. Jonas som också satt själv lurade åtminstone upp 4.5kg . Erik och Thomas fick lite mindre men ändå runt 3.5kg så det var bra fiskat av dem då de fick på hälsning av 6 st andra pimplare som ville vara med och trängas på deras yta. När vi kom tillbaka till invägningskön vid Trängbo så fick man höra att Jesper fått 8kg och Engvall 6kg så man förstod att vi varit så fel idag. Efter invägning lite intag av kexchoklad och en läsk så var det redan dags för prisutdelning (snabba ryck)
Totalsegrare blev Jesper Dyberg Ngf med sina 8485gr Grattis
2.a Mikael Engvall Ngf 6125gr 
3.a Tomas Persson Pirken 5106gr
4.a Stormen Sveg 4890gr
HV vann Peo Eriksson Ngf  3834gr
2.a Leif Eriksson Ngf 3780gr
3.a Christer Hagström Jokers 3766gr
ÄHV vann Inge Eriksson Volvo 4612gr
2.a Rolf Nordqvist Ngf 2800gr
3.a Reino Mujo  Degerfors 2776gr
DV Birgitta Gustavsson Jokers 5.1kg
DS Linda Maria Lundin Borlänge 3104gr
ÄHJ Ludwig Hedberg  Ngf 1864gr
YHJ Hugo Ek Skara 202gr
YDJ Ronja Leijon Lidköping 518gr 
Hela resultatlistan finns HÄR