söndag 24 september 2017

NoraTrollingTour 3 Usken

Mötte upp Knoppen ute vid båtgaraget klockan 06.00 för vidare färd upp till Uskavi camping som var dagens startplats. 18 trollingteam anslöt sig till start och när alla båtar var sjösatta och klara genomförde vi ett något försenat kaptensmöte sedan var det dags för fiske. Vi var totalt 8 båtar som for upp till "barnkammaren" inte alls ovanligt att det blir trångt där uppe. Jag startade med en 15A på djupriggen och 2 st 16A med päronbly framför på båda mina ytspön. Knoppen tog också en 15A på riggen men 2st djupgående wobbler på ytan. När vi fullbordat det första varvet runt viken utan ett pet så gnällde jag så pass högt att det högg en 50cm gädda på riggen. Mötte team Svartlist som drillade och håvade en bättre gädda sen tog det det inte lång stund innan vi upptäckte att ett av våra spön stod i en rejäl båge rakt bakåt. Knoppen började drilla en tung fisk som stretade emot ordentligt samtidigt som ett spö på min sida signalerade fisk så nu stod båda och drillade gäddor. Min gädda var en liten på 52cm men Knoppens var finare och behövde håvas när den kom in bakom motorn, ytterligare ett spö stod nu och skakade med fisk i andra änden så det var ett mindre kaos i båten. Alla 3 fiskar kom upp  52, 99 och 50cm sen kom det upp ytterligare en 50cm efter ett par hundra meter. 5 gäddor på kort tid var en smakstart men sen började ett sniprally på både rigg och ytan, vi fick nog 5-6 fisk som inte höll måttet. När 8 båtar trängs på en så liten yta så slutar det ofta nappa efter någon timme och så blev fallet här också med tiden. Vi fick nu inrikta oss på att försöka hitta fisk på nya platser och på motsatt sida av viken drog vi 3 gäddor, 2 var godkända 53 och 55cm sen blev det bara några små till den närmsta timmen. När det var 2 timmar kvar av tävlingen så packade vi ihop allt och gasade iväg ner till den södra änden av sjön där jag trodde gäddorna skulle stå bland stengrunden. Tyvärr blev det bara ett par rejäla bottennapp där jag rätade krokarna glad att jag har ny sufixlina på mina spön som håller måttet. Men efter lite slalomkörning mellan grundtopparna så hamnade vi tillslut utanför en udde där jag såg massor av löjor som hoppade omkring i ytan. Knoppen fick där ett djupriggshugg och ett hugg på ytan där båda gäddorna var godkända 50 och 54cm. Det blev inga fler fisk efter det men 9 fotograferade gäddor är helt okej på denna svårfiskade sjö. Tror vi fick 8 ej godkända gäddor och 2 abborrar också.
Totalt blev det 513cm vilket räckte till seger före Rapala Pro Guides 429cm och 3.an Hyttan Trolling 385cm.
Hela resultatlistan finns HÄR
I touren är det riktigt jämt nu så allt avgörs på sista tävlingen som så bör
1. Örebroarna 57p
2. Hyttan Trolling 57p
3. Gäddkungen 57p
4. Full Nööörd 54p
5. Full Frys 53p
Hela listan
Vi ses på Norasjön den 15 Oktober
Det märks att vintern närmar sig för det är mörkt länge nu på morgonen


Första gången som bryggorna legat kvar vid badet och det tackar vi för


Aningen lågt vattenstånd men det gick bra att backa ut en liten bit i vattnet



Knoppen knep årets största trollinggädda för oss 99cm


Varför skall gäddorna alltid börja ruska på sig när man krokar loss dem ?