lördag 30 september 2017

DM4 Internationellt mete Svartån

Idag så var det dags för den sista DM tävlingen i int.mete och vi fiskade inne i Svartån Örebro. Vi provade en sträcka där vi normalt inte tävlar så ofta då det blir lite tradigt att sitta på samma ställe år efter år längst nere vid oljehamnen. Nya sträckan var från småbåtshamnen och uppströms mot raksträckan. Vi blev tyvär bara 3 personer i den begränsade klassen idag då en var bortrest, en var ute i skogen och en annan fick inte fiska för frugan. Räknade då genast ut att jag redan vunnit serien nu när inte alla kom lite tråkigt och snopet att vinna på walkover. Elitklassen blev 5 personer men då var Marcus Enström från Constellation en av dem och utom tävlan i DM. Vid lottningen drog jag plats 7 vilket var mitt i mellan Nils Lovén(8) och Thomas Larsson(6).
Eliten satt som följande 1 Marcus 2 Andrén 3 Dyberg 4 Nyman 5 Palle.
Tacklade upp 5 och 8m samt 2 löjspön flertalet gubbar tacklade feederspön men det var aldrig aktuellt för mig då jag anser att det är fullkomligt värdelöst i Svartån. Mäsket för dagen blev black river blandat med en halv påse caramell som så många gånger förr samt maggots mask och majs. Slängde 10 bollar ute på 8 meter och 6 bollar på 5 meter samt lite löst mäsk för att locka fram löjorna. Började sedan att fiska löja från början medans de andra satsade på långspöna, löjorna nappade direkt men de var väldigt små bara decimeterstora så det var inte mycket att fiska efter. Thomas och Lovén fick mörtar längre ut så då bytte jag till 5 meterspöt som går fort att dra med om mörtarna är på hugget. Det var 4 meter djupt redan inne vid kanten så man kom inte så mycket längre ut än 5m men jag fick napp direkt av 2 mindre mörtar, sedan hände inte mycket mera så jag fick prova med 8 metarn och där nappade desto bättre. Jag fick napp på varje utlägg inga brutala napp utan flötet sjönk sakta ner en liten bit under ytan precis som en bottenkänning sedan satt de där på kroken mörtar i storleken 25-100gr. Vi som satt allra längst ner på sträckan fick brottas med en tråkig vind som blåste uppströms och stoppade flötet från att driva nedströms. Det nappade bra med mört ute på 8 metaren för mig men Lovén fick igång dem inne på 5m och drog fisk oftare än mig medans Thomas hade det lite tuffare att hitta något bra ställe. Längre upp bland elitfiskarna var det också svårare att lokalisera fisken då jag såg både feeder slider t-p och löjspön i händerna på gubbarna. Lovén fortsatte att piska på bra med mört så jag blev tvungen att prova också men på min kortplats var det nästan dött så jag var tvungen att hålla mig långt ute i ån. Provade med mask i hopp om att någon braxen hittat fram till mäsket och visst fick jag ett försiktigt napp tillslut, det drog och kämpade på bra men det var inte någon brax utan en finare abborre på 3 hg sen blev det inget mera på mask. Jag fick sedan besök av både Leif Karlsson och Per Häll och kom då in i en bra period med bra fart på mörtarna samtidigt som solen tittade fram och vinden mojnade lite. När halva tävlingstiden gått så hade det nu börjat nappa mört för de allra flesta som satt uppströms, men braxarna var sällsynta var bara Palle som fått en liten. Vinden ökade sedan igen tyvär inget man kan påverka så man fick ha stenkoll på vårt linan låg så flötet inte började dragga ute i vågorna för då nappade det inte. Plockade lite mört den sista timmen också medans Lovén fick lite problem med löjorna som jävlades och tog på dropp även om han körde med 3gr. När det återstod 3 min av tävlingen så håvade Thomas en braxen men den var inte så fasligt stor, själv blev jag helt utan tror jag fick ihop 3 björknor 4 abborrar 4 gärs och +100 mörtar idag. Var hyfsat säker på att Lovén och jag hade lite mera än Thomas men vem av oss som fått mest var ganska osäkert då vi fått bra under olika perioder på tävlingen.
Lovén var först med att väga in sin fisk 3 330gr inte alls runt 5-6kg som jag trodde att han fått, så frågan var nu om jag missbedömt storleken på min fisk totalt ? När jag lyfte mitt keepnet så såg det ut att vara lite mera fisk vägde in 5 140gr sen var det Thomas tur och han fick ihop vikten 3 160gr inte alls långt efter Lovén.

Elitklassen
1. Marcus Enström Constellation 4 550gr
2. Patrik Dahlström 3 460gr
3. Jesper Dyberg 3 300gr
4. Mikael Nyman 2 640gr
5. Mathias Andrén 2 020gr
Begränsad
1. Jan-Erik Stange 5 140gr
2. Nils Lovén 3 330gr
3. Thomas Larsson 3 160gr

Totalt i serien blev det så här

DM 2017 Elit
1. Patrik Dahlström 1+1+1 = 3
2. Jesper Dyberg 2+2+3 = 7 ( 11 240gr )
3. Mikael Nyman 2+2+3 = 7 ( 11 190gr )
4. Mathias Andrén 3+4+4 = 11
5. Harald 3+6
6. Conny Larsson 5+6
DM 2017 Begränsad
1. Jan-Erik Stange 1+1+2 = 4
2. Thomas Larsson 2+3+4 = 9
3. Nils Ekbom 2+3+5 = 10
4. Nils Lovén 2+4+4 = 10
5. Kurt-Arne Larsson 1+3
6. Per Nilsson 1+7
7. Nille 6