söndag 10 september 2017

DM 3 Internationellt mete

DM i Hjälmarekanal idag:
Efter att klockan ringt extra tidigt för att hinna hacka mask tidigt på morgonen så anlände jag som en av de sista till kanalen. Blev till att blöta mäsket fort som attan innan anmälning och lottning, mäskvalet blev 2 olika sorter braxenpanka och black river. Vi blev bara 8 personer totalt fördelat på 4 i varje klass. Den begränsadeklassen skulle sitta från 1 till 4 och eliten 5 till 8. Kurt-Arne lottade först och drog 1.an  nedre kanten , jag drog 3.an Nisse 2.an och Lovén 4.an.
Valde att fiska med 2 rullspön slider och feeder samt ett 6m och 8m spö. Grundmäskade med swedbaits braxenpanka med massor av frysta maggots och en burk majs. Blev 8 bollar på 8m spöt och 6 bollar utanför blackorna på andra sidan. Förra gången vi var här på Km så fick vi ju grymt med stor björkna och brax så jag tänkte enbart satsa på stor fisk idag. När det blev dags för fiske så började jag fiska med 8m de första 10 min utan ett napp, bytte sedan till sliderspöt en kvart utan ett napp. Förstod då att det inte skulle bli någon rolig dag :(
Mäskade lite mera och provade 8m igen och fick då en snorgärs så namnet var i alla fall räddat. Fick sedan 5 mörtar som i princip bara hängde sig fast när jag skulle göra nya utlägg. Mörtarna var iskalla och väldigt köldstela kanske inte så konstigt som det regnat inatt. Bytte sedan till slider igen och började prickskjuta på andra sidan kanalen i den något hårda sidvinden, blev några mörtar och abborrar där därborta men nappen var nästan osynliga i vågorna och linbågen var enorm så man missade en hel del hugg. Efter halva tävlingen så var jag nog uppe 15 fisk och vad jag hörde så fick inte mina motståndare något bättre, trögt över lag så det var bara att nöta på med kastmetet. Fick någon sarv och löja också men det var mörten som dominerade i ån, björknorna och braxarna lyste med sin frånvaro än så länge. När det var en halvtimme kvar av tävlingen så lyckades jag kroka på något stort och efter några rusningar ute i kanalen så kunde jag håva en sutare runt kilot en mycket värdefull fisk idag. Vinden ökade och det började regna på slutet samtidigt som det började nappa på varje utlägg i princip, var bara det där med krokningarna och linbågen som ställde till det men det blev lite mört ändå. Lite typiskt att det skall vara som bäst när det är dags att sluta för dagen men fiskarna var väl lite tröga pga av kylan så de tog god tid på sig innan de ville äta. Fisket visade sig vara segt på båda sektionerna men det blev väldigt jämnt och bra tävlingsmässigt.
På den övre kanten vann gästande Marcus Enström elitklassen på 3200gr
2. Patrik Dahlström 3170gr
3. Jesper Dyberg 3120gr
4. Mathias Andrén 1680gr.
På nedre kant i begränsat så vann Kurt-Arne Larsson 2990gr
2. J-E Stange 2260gr
3. Nils Ekbom 2030gr
4. Nils Lovén 840gr.
I totalen efter 3 deltävlingar så det det ut så här
Elitklassen
1. Patrik Dahlström 1+1+1 = 3
2. Jesper Dyberg 4+3+3 = 10
3. Mathias Andrén 5+4+2 = 11
Mikael Nyman 2+2
Harald 3+6
Conny 6+5
Begränsad klass
1. J-E Stange 1+2+3 = 6
2. Nils Ekbom 2+3+5 = 10
3. Nils Lovén 4+4+5 = 13
Kurt-Arne Larsson 1+3
Thomas Larsson 2+4
Per Nilsson 1+7
Nille 6
DM4 blir lördagen 30 sept. inne i Svartån Örebro