söndag 20 augusti 2017

Tradmete i Nyköping idag

Idag åkte Peo jag och Österholm ner till Nyköping för att vara med på Sörmlands öppna DM i tradmete. En chans att få prova nästa års SM vatten så förväntningarna var högt ställda då vi bläddrat igenom några gamla resultatlistor sedan förra året då de vann på över 20kg. Framme på plats så uppskattade vi att det var ett hundratalet fiskesugna gubbar där och vi konstaterade snabbt att medelåldern är väldigt hög i tradmete :) Tävlingen hålls ute på en gigantisk flytbrygga av betong där det finns 221st färdigmärkta platser som är ca 5m breda. Jag lottade till mig plats nr 152 vilket inte sa mig något förutom att det blev jäkligt långt att gå. Alla platser ser lika ut i mina ögon men det som skiljer är att låga nr har ungefär 1.5m djupt och när du kommer runt plats 180 och bortåt så är det ca 2.5m djupt. Min lottade plats var 2m djup och jag tacklade upp ett väldigt kort spö på 2.6m med ett 3gr flöte då jag tänkte fiska precis nedanför fötterna. Började fiska med 2 maggots och flötet studsade genast på ytan då det visade sig att det var fullt med löjor från ytan ner till botten denna dag. Bytte till majs och fick en mört och en björkna  men sen vart det stopp, provade då en mask och då högg det ett par abborrar och en liten brax. Efter första halvtimmen var jag endast uppe i 10 fisk och mina grannar fick ännu sämre så jag packade ihop och gick lite längre ut ihopp om att det skulle vara bättre. En dam drog upp en mört när jag gick förbi utåt så jag slog mig ner precis bredvid henne och började fiska efter kanten. Var en halvmeter djupare så jag bytte till 4m spöt och fick direkt ett par mörtar och sen en braxen som jag fick håva. Plockade där ett 10-talet fiskar innan det tog slut kollade runt med de som satt i närheten och det var bara löjfiske som gällde för dem men löja var jag inte intresserad av så det blev till att packa och gå längre ut igen. Hamnade tillslut ändå ute på nr 218 och såg att klubbkompisen Pentti Harmaala satt bredvid men han sa att det var dåligt bara löja där ute också och sen blåste det ganska så hårt så flötet driftade innåt i stället för utaåt i viken. Började i alla fall fiska efter kanten med en stor mask och fick genast ett par abborrar runt hektot och någon björkna. Provade maggots också men då var löjorna där direkt och tog på dropp så det var lönlöst bara att fortsätta fiska med mask. Fick efter mycket om och men en fin brax och en abborre på ca 4hg följt av ett litet stim med mindre abborrar. Sista halvtimmen blåste det väldigt kraftigt utifrån havet och in och då slutade det nappa helt så det blev inte så mycket mera fisk att tala om. Blev en lång promenad tillbaka in till bilarna och på vägen träffade jag Greger och Palle som fått hyfsat med fisk inget konstigt med det då de ofta är här och tävlar. Själv vägde jag bara in 3.9kg , Peo 3.5kg och Österholm 1.2kg så Ingen i bilen fick något pris idag.
De som fick allra mest idag var
1. Robert Lövstrand Gnesta som drog 9963gr
2.a Greger Carlsson Götlunda 7727gr
3.a Kari Nevalainen Södertälje 6235gr
Veteranerna
1. Jorma  Tiilikainen Södertälje 5202gr
Äldre veteraner
1. Milojko Divkovic Sfk Firren 6135gr
Hela resultatlistan finns HÄR nu och kan konstatera att jag var först utan pris. 
När vi kom fram var det nästan fullt på parkeringen



En snabb genomgång av sportfiskarnas regler inga konstigheter


En lång promenad blev det ut på pontonbryggan många använder små säckkärror




Kanotstadion i Nyköping fiskar gör man på utsidan av bryggan


Prisutdelning


Totalvinnaren Robert Lövstarnd Gnesta 9960gr


Min påse bestod av Brax Björkna Mört Abborre och Löjor