fredag 18 augusti 2017

Sommarcup 5 avslutning Hovmantorpasjön

Igår kväll arrangerade Noragyttorp sin sista deltävling i sommarcupen och den genomfördes uppe på skjutfältet i Kilsbergen denna gång. Hovmantorpasjön var det som gällde och den sjön var också ny för mig men jag har sett sjön ett par gånger eftersom vi alltid har kaffepause här under älgjakten när vi går älgdrev. Inför kvällen så leder Jesper Dyberg sommarcupen på 5p då vi räknar platssiffrorna från de 3 bästa av 5 möjliga,  jag har 1 + 2 sedan tidigare så om jag skall slå honom i cupen så måste det bli vinst ikväll. Jesper är inte själv med och tävlar denna gång då han är iväg på havsfiske uppe på Vaeröy i Norge vilket förbättrat mina odds en aning :) Tog bilen vid 16-tiden och åkte vägen över Garphyttan/Ånnaboda för då tjänar jag 1,5 mil på det istället för att köra via Nora och det gick bra alla vägbomar var upplåsta och jag hittade genom vildmarken fram till sjön i god tid. Rolf, Nisse och Inger var redan på plats när jag kom fram så jag kunde i lugn ro köpa maggots och höra med dem vart det brukar nappa runt sjön och det visade sig att det vunnits på 3 helt olika ställen genom åren. När resterande fiskegubbar anlände så kunnde vi summera antalet personer till 13st men Christoffer och Ludwig kommer lite senare så vi skulle bli 15 totalt, vi bestämde att vi skulle fiska mellan 17.30 - 20.00 med utgång 17.20. Vid lottdragningen av startordning drog jag nr 14 vilket var näst sist av alla att gå ut till vattnet ( Den som får nr 1 får gå först ut i ledet av gubbar och välja plats innan 2.an och 3.an osv.) Nu blev det inte så svårt för mig att välja plats då 9 personer valde att gå uppåt runt sjön och bara 3st neråt, Lovén var först i vårt led och Skoglund där efter men han tänkte fiska inne i lilla sjön så egentligen var vi bara 2st som fick halva sjön helt för oss själva. Lovén älgade iväg så jag forstod att han skulle långt så då stannade jag efter vägsidan eftersom det var flera små vikar där som såg fina ut och de var dessutom helt vindstilla så man kunde se hur fiskstimmen vakade efter land. Jag tacklade upp mitt 4m spö med ett litet flöte 4x16 vilket kändes lagom när det ändå bara är 30-50cm djupt sen var det bara att vänta på att klockan skulle slå 18.00. När det var dags för fiske så dök flötet direkt och det var bara att börja plocka mörtar på 10-20gr men de var lite knepiga att kroka med maggots så jag bytte till mindre lyspinkies då gick lite bättre att kroka de minsta. När man fått ett 10-tal fisk så var det bara att flytta sig 10m framåt och börja dra igen och så fortsatte det i hela den första viken, men när jag kom runt och längre ut på en udde så ökade storleken på mörtarna till det dubbla och även bättre abborre började hugga. I nästkommande vik låg det en stor sten i anslutning till ett parti med näckblackor så den klättrade jag ut på och satte mig, där nappade det riktigt bra med stora mörtar så det växte på bra i fiskburken. När också den platsen tog slut så hamnade jag längst inne i en vik som var riktigt grund bara 10-20cm djup men det var stor fisk uppe och plaskade om vart annat där inne, fick igång ett riktigt bra abborrfiske där tills kroken lossnade pga. en abborre som svalt lite fördjupt. Skulle knyta på en ny krok men det var inte så lätt för det jäklades med en knut på linan runt ett blyhagel och så har synen försämrats avsevärt på senare år så det blev visst någon halvdan knut för när jag fick nästa fisk så lossnade kroken igen. Stressad och förbannad på mig själv så ryckte jag bort 30cm lina med det trassliga haglet och fick på en ny krok men nu var det bara lite över 3m lina kvar på ett 4m spö så fisketekniken blev därefter. Fick fatt i abborrstimmet igen och plockade fisk så snabbt jag bara kunde då det bara var seger som räknades, när det fisket avtog så såg jag hur det skvätte rejält ute på nästa udde så jag var snabbt på plats bakom en stor sten som skydd och kunde där plocka många stora fina mörtar som simmade nära land. Klockan slog sen 20.00 och det var dax att plocka ihop och gå hemåt men först ville jag väga min fisk för att se hur det gått, min lilla 4kgs våg slog nästan i bott vilket förvånade mig för inte hade jag räknat med så mycket fisk. Förra året vann Skoglund på 2,3kg visserligen storm den gången vad jag hört så mina 3,8kg (182 fisk) borde vara bra men frågan var om jag fiskat för smått i början eller om de där krokarna som jäklades tog för lång tid att knyta på ? Sådant här skogsfiske kan vara väldigt jämnt och bara skilja hekton mellan placeringar då det inte finns någon bonusfisk att tillgå, och i vanliga fall är man nöjd med att bli 2 eller 3.a men inte ikväll då det måste bli seger som sagt. Framme vid bilarna hade Inger dukat upp med Kaffe, saft, smarriga mackor och gobitar av olika slag vilket satt fint efter fisketuren för nu kurrade det i magen så det slank ner ett och annat i magen. Några av gubbarna hade plockat med sig en pilsner som de inmundiga tillsammans med ett par mackor samtidigt som vi pratade om hur fisket gått ikväll, inte så muntra miner bland några av de lite äldre gubbarna men Pelle och Lovén hade lite bättre påsar. Tror att många av gubbarna fiskar med alldeles förtunga grejer när vi är ute runt skogssjöar, det räcker gott med ett enkelt litet flöte på absolut max 1,5gr ett par blyhagel och en 12.ans krok med en maggot, sen kan man inte stå stilla på en plats under hela tävlingen för det kommer inte någon ny fisk efter att du dragit upp dem som fanns där från början. Klä dig lätt och ta med bara 1 spö några revar och så något att ta fisken i då blir det lättare att förflytta sig och du får automatiskt mera fisk.
När vågen åkte fram ville jag inte väga först så jag avvaktade och hörde lite på hur mycket de andra vägde in och det visade sig att tyngsta påsen var på 2,5kg så då var det lugnt då jag redan visste vad jag hade i min burk :) Blev en "jordskredsseger" med över 1kg ner till 2.an Lovén och en totalseger i sommarcupen.
1. Jan-Erik Stange 1 + 1 + 2 = 4p
2. Jesper Dyberg 1 + 1 + 3 = 5p
3. PO Eriksson  1 + 3 + 4 = 8p
4. Pelle Antonsson  2 + 3 + 3 = 8p
5. Nils Ekbom  2 + 5 + 5 = 12p
HÄR finns hela resultatlistan.
Tackar Inger och Nisse för fikat och de som gjort så att cupen fungerat samt alla andra pratglada gubbar som förgyllt sommarkvällarna ute i skogarna dessa torsdagar. Nu laddar vi om inför söndagen då det är tänkt att gästa kanotstadion i Nyköping för lite mete i havet då Sörmland har öppet DM i trad.mete, blir en chans att få lite känsla på vad det blir för fiske inför SM 2018 som kommer att gå just där i slutet av Augusti nästa år. //Janne

Inväntar att alla skall komma innan vi knallar iväg




Lågt vattenstånd även i Kilsbergen

Den här stenen var utformad som en pall så det gick ingen nöd på mig när jag drog mört

Översikt på hur sjön är utformad fiske tillåtet på båda sidorna av vägen



Hela sjön la sig senare på kvällen




Fick jaga stimmen längs de grunda steniga vikarna under kvällen


Många hungriga fiskare som njöt av Ingers fika


Då väntar vi bara på prisutdelningen






Skojig form på abborrna i sjön höga och korta som akvariefiskar


    
Blev en påse med kräftbete också