måndag 7 augusti 2017

SM mete lagtävling

På söndagen vaknade man upp till solsken över Bollnäs vilket inte kändes så dumt för inte kan fisket bli sämre pga. lite solsken ? Frukosten var lugnare och bättre organiserad så vi var på startområdet i god tid före lottdragningen. Tävlade med Jesper Dyberg, Per Nilsson och Thomas Larsson och de tyckte att jag skulle dra lotterna idag efter som jag hade sådan tur igår, vad de nu menade med det fisket var ju ren skicklighet :D Vi skulle fiska på Varpen idag där veteranerna stod igår och vi var väldigt överens om att man var tvungen att få en av platserna 148-152 uppe vid röret där Peo stod igår annars har man ingen chans idag. Man lottade laget på fyra sektioner för att inte hela laget skall hamna på samma ställe men efter 15 min får man byta till vart man vill. Jag drog mina 4 lotter och inte fick jag något högre nummer än 131 där vi placerade Jesper Dyberg som skulle få springa upp mot röret efter en kvart för att försöka ta den tomplats som fanns kvar. Själv fick jag ta den nedersta platsen på 53 då varken Thomas eller Per har friska ben nog att förflytta sig uppåt. Innan start så gick jag hela sträckan upp för att kolla efter någon lämplig plats som såg bra ut, pratade med en arrangör som påpekade att nr 92 som stod tom levererade över 3kg på lördagen så den skulle bli mitt mål efter en kvart. Blev förvarnad redan innan start om att nr 50-60 var rena döden under lördagen så jag tacklade bara upp ett 4m spö som jag sen snabbt skulle kunna packa ihop innan löpningen uppåt. Jag fick starta precis i en iläggningsramp där någon sorts båtvagga rullar ner i vattnet på ett järnvägsräls så jag hade 2 stora rälsbitar precis där jag skulle fiska och där bakom i strömmen sprätte det en massa småfisk innan start så det var inte helt dött. Ställde mig på knä precis innan start för att inte skrämma fisken och la ut mitt 1,5gr flöte som genast dök och en liten abborre kom upp, ut med grejerna igen och flötet dök igen och upp kom nästa abborre som var lite större. Smakstart det nappade hela tiden i början så jag fick abborre mört och löja och var uppe i 7 fisk innan jag packade och gjorde mig i ordning för språngmars. När signalen ljöd sprang jag så fort det gick med ett 10kg spöfodral på ryggen och kom precis upp till gräsplanen runt nr 80 då jag ser Mats Larsson ta min 92 plats så jag fick nöja mig med nr 90, det kunde väl inte vara så stor skillnad ? Tacklade upp 8m med 1,5gr och skickade ut det med ett lodsänke och där var endast 40cm djupt men Mats hade ungefär samma djup men han hade en vasskant att fiska mot. Jag fick i alla fall flera napp innan det kom en mört sen var det hela över för mig medans Mats plockade fisk hela tiden även om mörtarna bara var på 10gr så var det bättre än inget alls. Tacklade upp bottenmete och en stor mask och drog iväg det så lång som möjligt mot ljusnans mynning, Jesper ringde och frågade hur det gick och jag berättade om mina 7 fisk. Själv hade han kammats noll och inte han han fram till tomplatsen som han ville ha för den tog gårdagens vinnare Tomas Uf mitt framför näsan på honom så han fick ta en plats längre upp. Mitt bottenmetande gav inget än så länge så jag vandrade upp till Thomas och kollade hur det gick för honom 2 abborrar och 2 mört blev svaret så jag gick tillbaka till mitt spö och där satt det nu en liten 10gr abborre på kroken. Varje gång man vevade in så fastnade man i en massa sjögräs så jag tänkte att man kanske skulle clipsa linan på spolen och prova några kast precis där, sagt och gjort så dröjde det inte förrän en abborre satt på kroken igen. På med ny mask och ut igen och vips så kom det en hektosmört jag menar hur svårt kan de va ? nu är det bara att köra på.
Fick inte ett hugg till på den platsen jädra skit :(
Möjligen så fick jag ett abborryngel till innan slutsignal men det spelade mindre roll för man lär ju ha över 10 kg en dag som denna. En rask promenad hem till bilen för att invänta de andra som inte haft det så lätt de heller, var bara Jesper som lyckades få en liten braxen men vad hjälper det. Jag fick gå "walk of shame" fram till invägningen med mer plast än fisk i mina händer och väga in futtiga 1,5kg samtidigt som en annan glad kille kom med 21 braxar och 8.9kg. Det skulle visa sig räcka till guld idag för "röret" var inte lika bra idag då det inte rann ut något vatten där men området runt omkring gav ändå ströbraxar till de som stod i närheten. Vårt veteranlag som fiskade inne i Vågen på gårdagens seniorsträcka hade fått ihop 4kg vilket kanske inte svar så tokigt, Peo hade suttit på platsen 350 där jag satt på lördagen och fått ihop 2,5-3kg mörtar björknor och braxar. Det hade nappad bra med småfisk för många av de som stod där, någon hade fått ihop 9 braxar själv och fixat guldet åt laget. Konstigt att ingen fick något annat än brax där på lördagen för att under söndagen vara fullt med små mörtar och björknor, strömmen var inte lika stark på söndagen det kanske är svaret ?
Prisutdelningen inne på dansbanan igen som tur var för det började regna lagom när det blev dax för medaljutdelning.
Alla lagresultat från SM finns HÄR
Mitt lag hamnade till slut på plats 10 av 22 lag så vi var faktiskt lång från slutet även om vi var säkra på en sista plats, så det var folk som fick sämre tänka sig de kan inte haft det så kul.
Mete SM 2018 kommer att arrangeras av Gnesta SFK 25-26 Augusti i Nyköping
Vågen ligger som en spegel under morgontimmarna


Blåste inte så mycket i Varpen heller innan tävlingen


Sitter på plats 88 och kollar när Mats hivar småfisk under trädet


Äldre herrveteraner
1. SFK Firren 3315gr
2. SFK Spöfolket 2049gr
3. AFK Flugan 1882gr


Herrveteraner
1. SFK Spöfolket 5151gr
2. Fagersta AFK 4661gr
3. Södertälje SFK 4311gr



Herrveteraner 4. SFK Wasa 4179gr 5. NGF 4016gr


Herrseniorer
1. FK Braxen 8993gr
2. Jämtlandskroken
3. 2. Gimo FF 4828gr
4. 3. Södertälje SFK 4376gr