fredag 14 juli 2017

Sommarcup 2 Hagasjön

Igår Torsdag genomförde vi i Noragyttorp den 2.a deltävlingen i sommarcupen och vi var uppe på skjutfältet vid Hagasjön och fiskade. Vi samlades först kl.17.00 i Gyttorp för gemensam färd mot Dalkarsberg och vidare upp i skogen. Hagasjön visade sig ha många vikar och flytmossar och så gick vägen rakt genom sjön så vi kunde fiska på båda sidorna om vi ville. Vi blev runt 15 personer denna kväll och vi lottade som vanligt gång ordningen där vi får välja vart vi vill fiska. Jag drog ett av de högsta numren så jag fick gå ut nästan sist av alla men det gjorde inget för alla valde att gå ut åt motsatt håll mot vart jag vill fiska. Hittade en stor flytmosse som jag smög ut på och efter kom Österholm och Harmaala. Vi skulle fiska mellan 17.45 - 20.30 så när vi kom fram till vattnet var det bara 1 minut kvar till start. Tacklade mitt 4m spö med 1gr flöte och mätte djupet som var ca 1.5m precis vid mosskanten. På med 2 magotts och började fiska flötet guppade till direkt och första mörten var landad. Högg hela tiden de första minuterna så jag fick raskt ett 20 tal fiskar, även Harmaala fick bra men han fick mycket större mörtar än mig så jag flyttade mig en bit bortanför honom. Hittade en fläck där det högg bra och här var det bättre storlek på fisken, plötsligt kom det en gädda från ingenstans och försökte ta en abborre jag hade på kroken. Gäddan var framme ytterligare en gång efter det och skrämde skiten ur mig och mina abborrar så jag flyttade mig igen. Fanns en ännu större flytmosse längre ut i sjön där Holmqvist stod och fiskade så jag bestämde mig för att gå ut till honom. Fick vada i gyttjan till stövlarna nästan inte räckte till och ställa mig på en liten ö och därifrån hoppa 1.5m ut till mossen. Det gick vägen men jag blev blev jäkligt blöt då ena foten slog i vattnet och stänkte upp hela röven på mig. Christoffer fiskade på utsidan så jag hade hela insidan på mossen för mig själv och här var det nästan bara mört som nappade, kom någon finare på hektot ibland. Provade även att fiska i små hålor inne i mossen och det nappade även där för fisken kunde ju simma under hela mossen. Sista halvtimmen hittade jag ett ställe där mörten var riktigt fin och fick nog 5 över hektot där. När tävlingen var slut så valde vi att inte hoppa tillbaka den väg vi kom utan vi kunde gå runt sjön även om det var bra mycket längre väg. Vi var bland de sista att väga in fisken och fick höra att Ingvar Bergström fått en abborre på 850gr vilket är jäkligt stort här uppe i skogen. Christoffer vägde in 2.9kg och jag 4.1kg vilket var den högsta vikten för kvällen så det blev en seger för mig denna torsdag. Resultat från tävlingen hittar ni HÄR