fredag 21 juli 2017

Sommarcup 3 Dammsjön

Igår genomförde Ngf den 3.e deltävlingen i mete och vi var vid Dammsjön Pershyttan 18 personer kom till start. Lottade till mig ett lågt nr denna gång så jag fick bege mig iväg nästan först av alla och jag gick bort till andra änden av sjön och med mig blev också Jesper Dyberg. Jag började ute på en udde precis där mossen började och Jesper gick längre bort till en större bäckfåra som gick genom mossen. Jag fick napp direkt och säkert 4 gånger till innan jag lyckades kroka en liten mört på 5 gram. Sen blev det ett par abborrar som inte var så mycket större inte undra på att det var så låga vikter på den här sjön förra sommaren tänkte jag Jesper vann då på 1.9kg. Jag gick vidare längre ut på mossen och kom fram till bäckmynningen och där fick jag genast 3-4 mörtar som var större ca 40gr/st sen fick jag flytta mig vidare innåt i bäckfåran och hittade där ett par abborrar. Träffade på Jesper som letade längre in och vi hade båda runt 10 fisk när jag gick förbi honom då jag tänkte försöka hitta något ställe längre in där man kunde hoppa över bäckfåran och komma runt och ut på udden som låg på andra sidan. Det var högt gräs och höga videsnår upp till midjan så det var besvärligt att gå där jag gick och helt plötsligt så fanns ingen mark under vänster stövel så jag for ner till låret i ett vattenhål. Dyngsur kom jag upp på benen igen och såg att Jesper redan hoppat över bäcken så jag fick lägga på en extra rem för att hinna med ut på udden. Gick bra att hoppa över böcken men när jag kom ut på blötmossen stressade jag och snubbla jag på en tuva och for framlänges raklång , jag klarade spöt som tur var för jag hade inga reserv med denna gången. I stället för udden hamnade jag nu i en vik som var sjukt långgrund såg botten 20m ut från land säkert bara 40cm djupt. Vadade ut på ett par stenar och hittade ett mörtstim av finare modellen så det växte på bra i påsen men jag tappade i 6-7 mört som jag inte fick greppet om så de studsade på min låda och ner i vattnet igen. Använder en sådan där fiskekorg man brukade ha när man flugfiskade förr måste köpa en vanlig sopkorg och ha runt magen då är det bara att släppa fisken rakt ner i påsen. Hittade även på lite abborre som gick längs vasskanterna och de vägde allt från 5-40gr. Pentti och Ekbom kom också förbi och vad jag förstod så nappade det inget vidare någonstans i sjön så jag blev kvar och  vandrade fram och tillbaka i denna lilla vik i 2 timmar tills tävlingen var över och skrapade ihop dryga kilot. Kanske skulle det räcka till en topp 5 placering med lite tur. Vid invägningen så vägde Jesper in 1.3kg och jag 1.1kg där emellan var det 2 personer på 1.2kg om jag inte tappat i 7 mörtar så skulle det nog räckt till en första eller andraplats i stället för 4.e. Nu är det grymt tight i cupen då vi är samma 4 gubbar som varit i toppen de tre första tävlingarna så nästa torsdag avgörs det vem som vinner totalt.
Resultatlistan kommer snart (finns komplett HÄR nu) 
1.a Jesper Dyberg 1386gr
2.a Pelle Antonsson 1226gr
3.a Peo Eriksson 1222gr
4.a Janne Stange 1088gr
5.a Nils Ekbom 916gr
6.a Christoffer Holmqvist 840gr