fredag 23 juni 2017

Sommarcup 1 Dammsjön

Igår var jag iväg på en av deltävlingarna i årets sommar cup som Ngf genomför i en massa småsjöar ute i skogen. Denna gång var vi i Dammsjön som ligger vid Västgöthyttan en bit bortanför Gyttorp och det skulle vara en av de bättre sjöarna. Vi blev 15 personer som alla fiskade i samma klass och det här är en ganska så lättsam tävlingsform då det ofta räcker med ett 4m spö och en hink till fisken. Vi lottade en start ordning hur vi skulle få gå ut och jag fick nr 9, vi ställde oss i två led efter nr. ordning och åt vilket håll vi vill gå runt sjön. Jag valde vänstra sidan och gick iväg med Dyberg och Ekbom så långt bort vi fick gå sen var det bara att börja fiska. Jesper och Nisse parkerade sig på varsin sida av en bäck och började plocka abborre direkt tydligen så var det vinnarstället från i fjol. Själv fick jag bara ett par tusenbröder så jag fick byta ställe helt och gick tillbaka mot starten då jag spanat in en stor gran som låg ute i vattnet och sånt brukar abborren gilla. Fick genast flera abborrar och det gick att få upp ett bra tempo med 4m och 1gr flöte, ibland kom det någon mört också och de var dubbelt så stora som borrarna. Vandrade fram och tillbaka runt en udde där det var bra med små fiskstimm som simmade nära land så det växte ganska så bra i min lilla fiskekorg. När fisket dog ut där var det bara att gå vidare bortåt och jag hamnade ute på en liten halv ö där det blev en hel del mört och det tackar jag för. Det var också väldigt gott om mygg och knott nästan olidligt gott om dem, kanske därför så många hade myggnät med sig när vi var vid bilarna. Bara dränka in sig i djungelolja och på på med luvtröjan och fiska vidare. Vi tävlade mellan 17.45 - 20.30 och den sista halvtimmen gick väl inget vidare för mig då jag fastnade och drog bort 2 tackel och inte hittade någon fisk direkt. Vid invägningen så var det ganska jämnt runt 2.5kg för en del men som tur hade jag lite mera i min påse.
1.a Peo Eriksson 3630gr
2.a Jan-Erik Stange 3364gr
3.a Jesper Dyberg 3168gr
Hela resultatlistan hittar ni HÄR