lördag 10 juni 2017

DM tradmete Svartån idag

Idag arr. Ngf trad.mete DM ind och lagtävling i Svartån Örebro och vi blev totalt 32 personer som tävlade. Peo och Nils gjorde iordning 52 platser och nästan lika många "nollplatser" så trångt skulle det inte behöva bli men frågan var om fisken var på napphumör. Jag drog lott 26 som var absolut närmast att gå till så det var bara att ramla över kanten och börja loda djupet med 7m spöt. Lyckades lura 3st 10gr abborrar första kvarten så jag bytte plats till en annan som låg lite längre upp efter vasskanten. Det nappade direkt på första utlägget en mört den här gången följt av ett par mindre abborrar. Skiftade mellan maggots och mask men det högg bäst på mask den första halvan av tävlingen. Efter att ett antal båtar passerat  i ån så blev fisket genast mycket sämre på långspöt så jag plockade fram ett löjspö för att prova om det gick lura några löjor. Fick bra fart på löjorna och storleken var helt ok uppskattar att 3 löjor var lika bra som att få en mört och de var allt mer sällsynta vid sen här tiden i tävlingen. Tyvärr varade fisket bara en kvart för sen kom solen fram och löjorna höll sig då bara i mitten av ån, fick bara någon ströare ibland men det var ju bättre än ingen fisk alls. Vädret var ganska lattjo idag duggregn ösregn solsken åska blåsigt vindstilla och en å som stod stilla eller ibland strömmade uppströms. Fisket var väl ganska så svårt och jag hörde mycket gnäll om hur dåligt fiske det var i ån och folk bytte platser åt alla håll men jag satt kvar på min tävlingen ut och nötte. Sista timmen gick ganska så dåligt för mig nappade inga mörtar eller något annat på 7m och inga löjor efter kanten som man kunde piska igång. Sista kvarten blev jag desperat och drog ner flötet på 7m spöt och började fiska löja med full lina och 4gr flöte mitt ute i ån, det högg bra men det var lite bökigt men det gav en hel del fisk skulle gjort det mycket tidigare märkte jag. Vid invägningen var det många fladderpåsar och inte alls många som vägde in över kilot, min fiskpåse vägde 1524gr och var inte alls långt ifrån att räcka till seger i HS skulle fiskat löja tidigare med 7m spöt :) Greger Carlsson vann jag blev 2.a och Thomas Larsson blev 3.a i seniorklassen som endast bestod av 5 personer.
Resultatlistan från idag finns HÄR

Här hamnade jag via lottdragningen så nu återstår det att se om det finns någon nappvillig fisk hemma.

Vi var totalt endast 32 personer som ställde upp på DM