söndag 28 maj 2017

KM internationellt mete idag

Idag genomförde Noragyttorp sitt KM i mäskmete borta vid Hjälmarekanal precis på samma sträcka som förra året. Den här gången blev vi endast 5 deltagare pga av att några inte fick fiska på morsdag eller nått liknande. Med så få deltagare bestämde vi oss för att köra 5 timmar istället för 4 och vi gjorde extremt stora fiskeplatser för bästa fiske.
Vid lottdragningen fick
Thomas Larsson plats nr.1
Stange nr.2 
Knoppen nr.3 
Dyberg nr.4
Per Nilsson nr.5
Jag var helt inställd och övertygad om att det skulle bli kastmete på motsatt sida av kanalen precis som förra året så jag tacklade både flötmete och feederspö. De andra började tackla både matchspö och metspön så jag plockade också fram en 7 metare även om det inte skulle behövas här. Mäskblandningen idag var river black och en påse vanilj blandat med mosad majs kokt hampa och fryst maggots. Vid start lade jag ut 5 bollar på 7m platsen och 10-12 på andra sidan precis utanför näckrosbältet där det såg hett ut. Vinden tilltog under hela dagen och när det var dax för fiske valde jag matchspöt som jag tacklat med ett vanligt 5gr flöte. Det var ju endast 1.5m djupt på andra sidan så glidande flöte behövdes inte så det var bara att skicka iväg tacklet till andra sidan, grejen var bara det att sidvinden gjorde att det var helt omöjligt att träffa där man ville och det skulle vara lättare med sliderflöte men nu var det försent. Det högg i alla fall ett par sarvar innan allt trasslade ihop sig i blåsten så det blev knutar runt blyhaglen och tafsen. Provade feedern istället och det var lättare att pricka rätt med och det högg på varje kast mörtar och sarvar i hyfsad storlek men de var svåra att kroka så det tog tid ibland innan de satt där. Blev tillslut tvungen att provade om det fanns någon hemma på 7m spöt och flötet dök direkt en fin björkna, ut med flötet igen och det dök direkt björkna igen och så höll det på precis på varje utlägg. Det var nästan 100% björknor de 2 första timmarna innan de första braxarna kom men de var inte större än hektot. Provade båda kastmetena igen för det blev långtråkigt att sitta och dra med 7m spöt i vinden. Det blev ingen succé på andra sidan så det blev till att köra med metspöt resten av tiden för det var överlägset bäst och gick fortast. Thomas Larsson som satt 30m nedanför mig hade inget vidare fiske mest små björknor och mörtar medans Knoppen som satt 100m uppströms drillade fina braxar det hördes lång väg när de plaskade på vägen in mot håven. Bestämde då att byta maggotsen mot enbart mask på kroken för jag ville också få braxen och direkt när jag provade första masken så högg det en brax på 3hg. På nästa utlägg blev det en stor björkna på 3hg och en till efter den, storleken på fisken ökade direkt med mask så det här var melodin. Rätt va det är så står metspöt i en riktig båge och jag drillar något rejält som rusar utåt och inåt och utåt igen och sen ner mot Thomas, jag hoppar av boxen för att följa med längs strandkanten men tafsen ryker när den bara drar iväg. Jag är ganska säker på att det var en fin sutare jäkla skit men på med ny tafs och 12.ans krok istället för 14 då jag tappat allt för många fiskar i luften. Jag får en fin brax direkt och flera stora björknor som måste håvas nu börjar fisket bli riktigt kul synd att det blåser bara. Nu har det börjat gå vågor på kanalen motströms också så flötet står helt stilla, flötet blåser uppströms men betet driver medströms så jag får börja fiska med överdjup för att få napp. Fisket blir sämre vet inte om det är presentationen av betet eller vad det är som spökar men jag ändrar lite på djupet och byter till maggots igen och då får jag ett par jätte sarvar runt halvkilot. De sista 20 minuterna börjar regnet vräka ner och vinden ökar ännu mera så det är nu nästan svårt att hålla spöt kvar ut mot flötet. Dyberg kommer förbi och säger att han gett upp för att det nappar för bra men att han inte har någon chans mot Nilsson som drar brax på brax uppe på kantplatsen. Det blev ett par sista björknor innan tiden var slut och vi fick packa ihop våra saker i regnet som fortfarande vräkte ner. Hjälpte sen till lite med invägningen och knäppte ett par kort, hade nappat bra för alla men det var större fiskar längre uppåt på sträckan. Nilsson ledde på 24kilo när jag lyfte mitt keepnet som var tungt frågan var bara hur tungt det var ? Vågen visade "bara" 21kg så då var det bara att gratulera Nilsson till klubbmästartiteln. Blev 2.a före Knoppen på 17kg helt okej vet att jag kunde fått mera om jag velat sitta och dra med 7m hela dagen, kunde också valt att tackla en 5m och dragit snabbare men jag ville så gärna haft rullspöfiske och braxar på andra sidan så det blev inte av. Kul fiskedag blev det ändå för de flesta tror jag och fisket var högt över förväntan jämfört med året innan då vi låg runt 5 kg i toppen. När vi packat alla grejerna in i bilarna så kom solen fram igen och vinden försvann lika fort som regnet kom ganska så typiskt. Nästa mete blir på nationaldagen då Lillsjö open i båtmete skall genomföras på Norasjön mer info. om det kommer.
Thomas gör sig redo för matchfiske på andra sidan

Knoppen är väl den som känner till vattnet bäst här borta den gamle räven

Dyberg grejar in i det sista med prylarna

Nilsson är hemlighetsfull borta på kanten

En av mina stora sarvar idag denna ligger runt 4-5hg

Min plats för dagen och jag klagar inte perfekt glugg på andra sidan

Min största sarv idag som säkerligen passerade halvkilot med lätthet

Dyberg häller upp sin fisk för vägning