tisdag 28 mars 2017

Gäddfisket fortsätter

Idag var det åter dags att traila iväg båten ner till Vättern och fortsatt jakt på de stora gäddorna. Efter en längre värmebölja så kändes det idag som det skulle bli helt optimala förhållanden så idag skulle vi bända gäddor i parti och minut. Hämtade upp Pär i Kumla sen for vi raka vägen ner till båtrampen, väl framme konstaterande vi att det var 4 ekipage före oss i vattnet. Plockade båten full med spön och beten sedan sjösatte vi båten på nolltid. Vi gasade på bort mot tilltänkta fiskeplatser och såg 2 båtar som trollade men inte en spinnfiskare så lågt ögat kunde se. Bra vi var helt själva när vi kom fram så nu kunde vi ankra och kasta precis som vi ville. Vi spann av plats efter plats utan minsta känning till vår förvåning, skrämde någon morgontrött meterfisk när vi kom in för grunt men inte ett hugg. Det tog över en timme innan det virvlade till bakom mitt wolfcreekbete men den missade men kom åter tillbaka och klippte wolfen, inte den största gäddan men den första idag och möjligen hade vi hittat dem nu. Men efter en mängd kast och ett par skrämda fiskar så fick vi ge oss och förflyttade oss till ett helt nytt område där vattentemperaturen var något varmare (tempen pendlade mellan 5.2 - 7.2 under hela dagen).Vi fiskade med jiggar tailar träbeten plastbeten men det var i princip fisktomt längs långa sträckor eller så ville de helt enkelt inte hugga ? Efter ytterligare några fisklösa fisketimmar längs en vass så sliter det äntligen tag i mitt spö och jag krokar stumt något som tagit min buster inne vid vassen. Vevar lugnt in en hyfsad gädda som inte ser så märkvärdig ut kanske runt metern lång så den klarar nog skamgränsen, tar ett gälgrepp och krokar loss betet sedan släpper vi ner henne i håven som vi hängt ner i vattnet på så vis tar hon ingen skada medans vi plockar fram kamera och våg. Letar fram ett vågnät som vi blöter och tarar vågen till noll sedan väger vi den korta gäddan till förvånande 10 050gr, nollar vågen igen och kontrollväger en gång till 10 400gr men då skall nätet räknas bort och det väger 350gr. Nice det är en 10-klubbare även om det var på håret men jag har en på 10 040gr sen tidigare år så jag har väl turen på min sida när det gäller gram. Vi tar ett par bilder innan jag slutligen mäter henne mot nya måttstocken 105cm en kort robust madam som åter får simma och göra sina lekbestyr. Dänger ett par kast till på platsen och det nyper till ännu en gång och även denna är en längre gädda som fightas i linänden, när hon kommer in till båten uppskattar jag den till ca 6-7kg men precis när jag skall ta ett gälgrepp så släpper krokarna sitt grepp och gäddan försvinner ner i djupet igen men det gör inget. Vi tog ett lunchbrake i solskenet och samlade krafter inför eftermiddagsfisket som skulle visa sig bli lika segt, vet inte vad det är för fel mer än att det fattas en halvmeter vatten i sjön så lekvassarna står torra kanske därför det är så lite fisk i mina områden. Vi fiskade vik efter vik och jag lyckades lura ett par smågäddor till under dagen men tyvärr så nollade Pär helt även denna gång men nästa tur då jäklar.....
Fisket är allt annat än bra på Vättern med 6 fångade gäddor på 2 fisketurer, men jag skall inte klaga för målet varje vår är att lura minst en 10+ gädda och jag lyckades med det idag men jag tar gärna en större nästa vecka :)
Har monterat min nya magnetiska verktygshållare i båten och tängerna var på sin plats under hela dagen inget skrammel när man gasade rekomenderar den till er andra finns i både svart och vitt.
Nu blir det att sadla om bland alla spön och plocka fram isborr och skrylla igen för till helgen är det dags för pimpel SM i Skellefteå där det skall tävlas både individuellt och i lag.