söndag 19 mars 2017

Barkennappet

Vandrade uppåt till Saxviken tillsammans med 20 andra som tänkte precis samma sak. Första hålet blev helt bom men i det andra nappade det ganska så bra räkneverket stod på 45 när jag var klar där. Var bara några få som fick bra med fisk och det var ett jäkla borrade på övriga så fisken slutade att nappa redan efter första timmen. Jag provade att fiska i gamla hål men det gav inte en en enda fisk så efter 1.5 timme var jag bara uppe i 72 fisk. Packade ihop och drog iväg någon kilometer norr över men de gubbar jag träffade på längs vägen hade inte fått något bättre snarare mycket sämre. Jonas Gustavsson kom också uppspringande dit där jag hamnade och hjälpte till att leta fisk, men vi hittade inte en enda nappvillig abborre. Jonas berättade att han fått 9 kg de första 2 timmarna och jag själv hade ungefär 2 kg suck. Vi gick ännu längre uppåt tills vi träffade på Dan Esbjörs som skrattade och berättade att han bara fått 2 abborrar på 3 timmar och de han mött hade inte fått napp. Vi packade ihop grejerna igen och gick tillbaka hela vägen ner till viken där vi började. Janne Funestig och Bosse Norrström satt fortfarande kvar sedan start och plockade fisk på tafsen så nu tänkte jag göra det samma. Men efter att ha provat 30 gamla hål och fått endast 2 snorgärsar så funderade jag starkt på varför jag var med och tävlade över huvudtaget. Jonas tyckte för ett ögonblick att vi skulle tömma sjön på vatten och bygga en skatepark av skiten då han fick precis lika lite som mig. Av någon anledning så plockade jag bort lyspinkisen från tafsmyskan och provade med enbart bloodworms och då började det hugga abborre direkt ? Jag brukar alltid fiska 1 pinkies och 1 bloodworms på kroken men det funkade inte och man skulle lyfta tafsen minimalt från botten. Med den taktiken så fanns det fisk överallt och i ett gammalt hål plockade jag hela 45 fisk i hyfsad storlek. Jag slutade på 165 fisk vilket är hundra mindre än normalt för mig men det var den där långpromenaden som ställde till det idag man kan inte gå fisktom i 1,5 timme. Vägde in 5150gr och det var inte så fruktansvärt dåligt för det var många eller jätte många som haft det väldigt mycket kämpigare ute på sjön.
Här kommer hela Resultatlistan
Vann gjorde inte helt oväntat Jonas Gustavsson på 10 744gr 
2. Jan Funestig 9250
3. Mikael Engvall 8672
4. Ulf Hedlund 5934
5. Johan Reyier 5276
6. Roger Lindmark 5222
7. Jan-Erik Stange 5150
I herrveteran var det riktigt tight
1. S-O Holmberg 5849gr
2. Bosse Eriksson 5847
3. Mago Göransson 5846
4. Roland Nyqvist 4648
5. Lars Sääf 4647
Äldre herrveteraner
1. Bosse Norrström 9268
2. Jan Svanström 4850
3. Bengt Österholm 3999
4. Bernt Johansson 3727
5. Ove Engbom  3124