söndag 5 februari 2017

Så gick det idag

Jag började ett par 100m till vänster om starten vid ett träd som låg fastfruset i isen för sådant brukar abborren tycka om att gömma sig i. Matade ut minst 4m lina innan pirken nådde botten och då satt jag ändå bara 15m från land men terrängen är riktig brant längs vägsidan så det var kanske inte konstigt. Fick genast en 50gr abborre följt av 3 mörtar och yterliggare en liten abborre så jag borrade upp 4-5 hål längs trädets alla förgreningar. Tror jag fick fisk i alla hål även om de var väldigt små allt från 5 upp till 20gr och så några fler mörtar. Plockade upp ett 40-tal fisk den första timmen när Pistol påpassligt kom förbi och berättade att han fått 105st så jag var ordentligt akterseglad redan där så jag packade ihop och gick mot starten där Ove satt och fiskade. Även han var uppe i över 100 fisk så det kändes inte bra att ligga så långt efter, man vill ju inte sabba för laget när vi hade som målsättning att ta guldet idag. Vi borrade oss bortåt efter land alla 3 och fiskade runt varje dött träd som låg i vattnet för där trivdes abborrarna. Jag fick otroligt många bottennapp på tafspirken men fick loss den varje gång som tur var när blåmyskans krok rätade sig så det blev till att böja tillbaka kroken ett antal gånger. Hittade en bra fläck med fisk mitt mellan 2 gamla träd och storleken på fisken var blandad från 10 till 70 gram. Jäkligt pillrigt att få ner pirken rakt under hålet när det är en massa grenar från stammen som sticker ut minsta felskär med pirken och den satt fast direkt. Fiskade i 4 olika hål som jag vandrade mellan och det nappade ganska bra och ibland högt över botten. Rätt som det var blev det rejält tung gung i linan när storabborren huggit på min tafsmyska, drillade den försiktigt upp mot hål kanten när den gick fast i något och sekunden senare lossnade. Upp kom en pirk med en blåmyska där kroken var helt av :( så går det om man böjer en krok ett 10-tal gånger. Sista 2 timmarna frös jag som en hund så det var en lång pina att försöka fiska effektivt i blåsten men jag kämpade på i ensamheten för mina lagkamrater fortsatte leta fisk längre in i viken.
Jag nötte ihop 143 fisk som inte var värst stora då de vägde lite över 2 kg typ 14gr/snitt. Pistol mäktade med hela 330 fisk och 5.6kg ca17gr/snitt och Ove straxt över 200 som vägde lite över 4 kg ca20gr/snitt.Vi fick ihop vikten 11 750gr men Nilsson Dyberg och Olle vägde in straxt efter oss och fick ihop 12 780gr och slog oss med 1kg men sen höll vi undan för resten av lagen även m det inte var med några större marginaler 
Viktigast idag var ändå att vi tog oss till SM även om målet var att vinna så klart men fiskar man som mig idag då blir det ingen vinst. Nya tag nästa helg då skall jag klä mig bättre och kämpa för att ta mig till SM individuellt också när Vattnan ordnar serietävling # 5 på Alsen i Askersund. På lördagen får vi se vad vi hittar på finns Ämmern i Rimmforsa eller RST på Kyrksjön i Skaraborg att välja på.