söndag 22 januari 2017

Tävlingen på Hjälmaren idag

Idag arrangerade Götlunda FK serietävling nr 3 för örebrodistriktet vid Lungershamn, Hjälmaren. Veckans alla fiskerapporter var helt entydiga om att sjön nästintill är steril för tillfället, så det fanns inga förhoppningar om att det skulle bli något bra fiske detta år. Att någon skulle hitta fisk var vi överens om och minst 5kg borde väl vinnaren få ihop? Vet inte hur många som kom till start men vi blev inte så många, jag stegade iväg ut mot Bälgholmarna liksom 20 andra och ju längre ut vi kom desto mer blåste det. Startade på en liten vit snöfläck och fick en liten abborre redan i första hålet men såg inte att någon annan fick något så det här skulle nog bli precis så trögt som olyckskorparna förutspått. Det gällde nog att leta och borra extramycket idag för att försöka finna abborrarna för de måste ju finns där nere under isen även om de inte är så huggvilliga. Efter 10 bomhål provade jag att släppa ner tafsen och det högg direkt men jag missade den eller gjorde jag inte det ? drog upp för att kolla om den snodde maggotsen men när pirken kom upp ur hålet hängde det en liten glosögd 4 grammare på kroken. Flera bomhål senare så packade jag ihop och bestämde mig för att gå ut mot görningsberget även om ingen fått något där i veckan för åt andra hållet satt det förmycket folk. Redan i andra hålet fick jag en liten abborre när jag satt och fipplade med mobilen när jag skulle kolla sjökortet på eniro. Jag var helt själv där ute med en något uppgiven Christoffer Holmqvist så om vi hittade abborrarna ute på grundet så skulle det nog gå bra för oss båda idag. Jag fiskade vidare med tafsen och fick nästan napp i varje hål snorgärsar mörtar björknor och någon liten abborre ibland. Längre ut låg det en massa kritvita isflak som jag började borra runt på och det nappade även där och i ett hål fick jag 3 abborrar på raken innan en björkna kom och hälsade på. Reste mig för att byta hål när något större drog till i linan och upp kom en fet 200gr abborre där dubblerade jag hela min fångst och ner med tafsen igen och något ännu större suger i så jag drillar upp den försiktigt men in i hålet glider en 3hgs braxen :( sen hände inte mycket mera. Efter en ny längre förflyttning så träffar jag på Daniel Göransson som också är uppe i 8-10 abborrar och vi börjar söka av vitorna tillsammans. Båda får en varsin 50 grammare på en vitfläck och likaså i nästkommande hål nu jäklar har vi hittat dem :) Men så blev det inte jo fler björknor och mörtar på kroken och någon bättre abborre. Daniel lyckades lura upp en 3hgs abbborre några minuter innan skottet small och tävlingen var slut. Tog fram påsen och hängde den på vågen hela ett halvt kilo på fyra timmar suck :( Vandrade tillbaka de 4 km som vi gått på morgonen och hoppades på att fisket varit mycket sämre för de andra och att man kanske kunde roffa åt sig någon hyfsad platssiffra i serien på ren tur idag.Vi konstaterade att vi bara var 4 man kvar på isen här ute så nästan alla av de 20 som börjat invid öarna hade redan gått hem vilket verkade lovande för oss :) Väl iland var det många sura mungipor och det pratades om hur många abborrar man fått idag 0,1,2 eller 3st. Slängde fram mina 11 abborrar och vågen stannade på 536gr Daniel vägde in straxt över kilot vilket var en oerhört hög vikt idag så ni kan själva förstå hur jäkla trögt det varit på sjön. Att vinnarvikten på denna tävling förra året låg på svindlande 29kg är helt surrealistiskt en dag som denna. Några av gubbarna som vänt hemåt tidigare under dagen provade att fiska efter stenar och vassarna i närheten av starten på väldigt grunt vatten och lyckades där lura upp lite 10 grammare. På så vis fick ett par av dem ihop ganska ansenliga vikter runt 7-8 hekto och det räckte långt i resultatlistorna.
Dagens högsta vikt återfanns i herrseniorklassen Christer Embretsen Karlskoga 1205gr sen kom Daniel Göransson Ngf 2.a på sina 1086gr 3.a Patrik Asp Karlskoga 866gr 4.a Ove Rose'n Vattnan 720gr  5.a Henrik Lindgren Ngf 682gr 6.a Jesper Dyberg Ngf 562gr 7.a Jan-Erik Stange Ngf 536gr
Veteranklassen vann Nils Lovén på 1076gr före Pelle Antonsson och Jonny Skoglund
Äldre herrveteraner vann Conny Larsson 818gr före Reino Mujo och Bengt Österholm
Nu finns hela resultatlistan HÄR och så här ser det ut i våran SERIE efter 3 av 5 tävlingar