fredag 25 november 2016

Året sista båtfisketur

Igår genomförde vi en heldag nere i Vätterns norraskärgård i hopp om att det skulle finnas hungriga gäddor som redan sökt sig inåt land inför vårens bestyr. Allt för ofta brukar fisket vara en katastrof när det gäller denna årstid men det har hänt att jag krokat både en 9.a och en 10.a under senhösten men det är långt mellan de huggen. Hämtade i allafall båten ute i garaget vid 7-tiden och det såg ut att bli en fin dag på sjön då solen redan var på väg upp, lite kylslaget kanske för det gnistrade om asfalten och gräset fast det var +2 så jag körde försiktigt med båten på släp. Hämtade upp Pär i Kumla och for ner till Åmmeberg för sjösättning och till förvåning stod redan en annan trailer där så vi var inte själva på sjön idag. Fiskade av några av våra vassvikar utan en känning det låg faktiskt fortfarande lite is på sina ställen längs vassarna fast temperaturen visade 3,7 i vattnet. Flyttade oss nedströms och provade flera olika gummibeten och tailar utan resultat, inte förrän jag bytte till ett träbete så fick jag fisk ingen stor gädda men jag klarade ändå namnet. Pär bytte beten ganska friskt han också och inte långt efter min gädda så ryckte det även i hans spötopp och utan någon nämnvärd fight kunde han bogsera in en stor brax som felkrokats i ryggen. Inte långt efter det så upprepades samma procedur igen och nu kom en ännu större brax runt 1,5kg in till båtkanten för avkrokning, sedan missade vi ett par misstänkta hugg eller braxar ? Vi bestämde oss för att nu prova lite djupare vatten längre bort men att återkomma till just denna plats när det började skymma för vi har tidigare år fått gäddor precis i det sista dagsljuset när vi fiskat i december. Vi for som sagt ut på djupare vatten för att leta efter betesstim där vi kunde mata på med allehanda gummibeten som vi köpt på oss genom åren. Ankrade på flera kanter där det brukar hugga på våren men det hände inget alls i det otroligt klara vattnet som nu råder i skärgården. Testa också ett par djupare vikar utan resultat så när klockan var runt 14.30 for vi tillbaka upp mot där vi började och redan efter ett par kast så kom en liten följare efter betet,  jag gjorde ett vevstopp och gäddan högg direkt men fastnade inte på krokarna. Några kast senare kom ytterligare en följare som vände efter betet utan att hugga. Vi gjorde en ny drift lite längre ut från vassen och jag krokade fast gädda nr.2 som inte den heller var något att tala om i storlek. Pär fick också han en liten gädda straxt över kilot precis innan jag krokade min 3.e för dagen som också blev den största på runt 2,5kg. Vi kände ett par fiskar till som inte ville fastna innan mörkret sänkte sig över vattnet och vi blev tvungna att försöka hitta tillbaka in till rampen innan det blev för mörkt.
Det fick bli den sista resan för i år men vi är tillbaka här i mars-april när isen släpper och de stora gäddorna kommer in för att leka. Vinterstädade båten och garaget när jag kom hem och plockade med mig allt av värde som jag inte vill riskera att mössen gnager på under vintern för det har hänt förrut när man kommer tillbaka på våren och hittar trasiga prylar. Jag bytte även oljan i växelhuset som tyvärr innehöll lite vatten denna gång, vet inte vart det kommit in men några nya packningar till oljeskruvarna får jag inhandla till våren. Lärde mig en läxa för några år sedan då vi kom till båten i april och det var en oljefläck under motorn, då visade det sig att vi fått in vatten i oljan som sedan frusit och expanderat under vinten och då spräckt ett par packboxar. Blev till att lämna in båten på reparation mitt under gäddsäsongen och hosta ut med ett par tusenlappar, sedan dess byter jag alltid olja innan kylan kommer för då vet jag att inget kommer hända under vintern. Batteriet plockas också med hem till värmen under vinterhalvåret så inte det också fryser när det inte underhållsladdas.
Nu kommer jag koncentrera mig helt på pimpelfiske och väntar febrilt på att minusgraderna skall komma till Närke så vi kan börja pimpeltävla ute på isen.