måndag 6 juni 2016

Lillsjö Open i Nora

Var fiskesugen så jag tjatade på Knoppen att vi skulle ställa upp på båtmetet i Nora idag och det ville han också så han hämtade upp mig vid 10-tiden. Vi lånade klubbens handikappbåt att fiska från så slapp jag skita ner min egen med en massa mäsk och slem, vi satte fart ner mot Lillsjön med den 13.6 hästar starka motorn. Lillsjön är för den som inte vet en del av Norasjön längst ner i den södra änden som där bildar en egen liten sjö med åkrar runt om. Vi blev 8 båtlag som ställde upp och vi lottade ordningen om hur vi skulle placera båtarna längs sjökanten. Jag drog lott nr 4 vilket var platsen allra längst in i viken och där det brukar finnas gott om stor fisk speciellt under kvällstid då brax sutare och rudor brukar vältra sig i ytan. Idag var tävlingen mellan 12 -16 då solen stekte som värst så jag antog att fisket skulle bli knivigare men grov fisk skulle vi väl fånga ? Vi mäskade upp 2 platser på var sida om båten sedan fiskade vi direkt med våra 7m spön. Var segt fiske redan från början med ett par abborrar och någon mört i påsen, medan båten bredvid med Nille och Thomas håvade brax efter brax. Efter en timme tar det äntligen tvärstopp när jag gör mothugg men fisken skiter fullständigt i att den är krokad så den simmar bara sakta in mot vassen. Jag håller emot allt vad jag vågar utan att riskera linbrott men fisken simmar bara utåt från båten tills linan står rakt ut sedan släpper kroken sitt fäste. Det var det tyngsta jag haft på ett metspö i hela mitt liv förmodligen en fin sutare. På med nya maggots och kastar ut igen och efter några sekunder krokar jag ytterligare en tung fisk som  lever rövare och far runt både båt och motor och krokar fast i Knoppens fiskelina så han får också drilla innan han kan sluta håven runt en kämpaglad sutare. Fortsätter mäska ett par bollar i hopp om att det finns gott om stora fiskar inne nu men det blir bara några mörtar innan det dör helt. Sista timmen fick jag tillslut 3 mindre braxar på 3-4 hg och Knoppen fick en större sarv annars bara småmörtar för oss och vi förstår att vi inte har något med toppen att göra denna tävling. Thomas och Nille har håvat minst 20 braxar bredvid oss så vi antog att de skulle vinna överlägset på en sådär 15-20 kg idag. När vi kom iland så visade det sig att även Per Nilsson och Jan Magnusson också haft bra fiske på fin braxen inne i kanalen till Lillsjön så det skulle bli hårt i toppen.
Resultaten idag blev som följande.
1. Per Nilsson och Jan Magnusson 31 195gr 
2.Thomas och Nille 29 275gr 
3. Jesper Dyberg och Nisse Ekbom 5 340gr 
4. Pentti Harmaala och Peo 5 102gr 
5. Jonny Skoglund och Nils Love'n 4 684gr 
6. J-E Stange och Knoppen 4 242gr
7. Österholm och Jim 2 386gr 
8. Christoffer och Lukas 1 738gr 
Största fisk blev min sutare på 1340gr