tisdag 6 januari 2015

Dyberg vann på Siksjön

Min mobil lyckades ladda ur batteriet på rekordfart idag så det blev inget bloggande från tävlingen undertiden då vi fiskade.
Jag valde givetvis att börja fiska på precis samma ställe som för 2 år sedan och det tänkte Per Nilsson också göra denna gången så vi hamnade på samma fläck till att börja med.

Det började riktigt trögt för mig medan Per hittade fisken direkt, tror jag fick 15 fisk första timmen och det är inte ok, Per plockade fisk hela tiden när jag kollade honom.
Jag provade både trekrok och tafs men inget var varken bättre eller sämre än det andra, fanns det fisk så högg det försiktigt efter att man höll stilla en längre stund.
Fiskade mig bortåt in mot en grundare vik och hittade då en lång fläck med vit is som gav fisk direkt i varje hål jag borrade, mormyskafiske med varpspöt var melodin i kylan och vinden och jag kunde sitta där och fiska ostört någon timme i mina hål och det gav fisk varv efter varv.
Sedan kom det lite folk som började borra så då förflyttade jag mig bakåt där de fick fisk tidigare under dagen, lite djupare ca 3m men det högg bra på myskan där också en stund.
När det var 5 minuter kvar av tävlingen så reflekterade jag på att linan vid myskan började bli bra knorrig så det var nog bra att tävlingen snart var slut, då när det var minuter kvar så högg det en stor abborre som gungade spöt bra mellan varpen sedan gick 0,10 linan givetvis av :(
Surt men så här efteråt så skulle inte den abborren hjälpt mig till en bättre placering ändå som tur är och jag förbrukade nog hela min storabborrkvot på Hyn i söndags.

(Idag ändrade jag signaltoppen så den hamnade rakt fram och det kändes mycket bättre och normalare att fiska med så det blir nog denna variant framöver, men jag skall byta linan till någon lite färgad för det var svårt att se den tunna 0,10 linan när jag fiskade. Sedan skall det till en extra ögla som linan går igenom fram till signaltoppen). 
När slutskottet ljöd så kunde jag besviket räkna in 142 fisk som bara vägde 2530gr.
Det var kilot mindre än året före och då blev jag 2.a den gången, så nu såg det riktigt mörkt ut eftersom Nilsson dessutom utklassade mig med ett helt kilo.
Dessutom hörde att det kom upp flera abborrar runt halvkilot bakom ryggen på mig under dagen och att den ena efter den andra fått 3-4kg (men det stämde inte som tur var).
Jesper Dyberg vägde in dagens högsta vikt 4310gr och det var ca 225 fisk
Herrveteran vann Ulf Eriksson Ngf 2915gr
Äldre herrveteran vann Rolf Nordqvist Ngf 3025gr
Dagens resultatlista från Siksjön hittar du HÄR
Serietävlingarna totalt efter 2 deltävlingar finns HÄR