tisdag 15 juli 2014

Har du kollat flytvästen?

Jag var ute på en stor butikskedja i Marieberg och köpte 2 uppblåsbara flytvästar i veckan då det var extrapris på dem.
HH Autosafe som blåser upp sig automatiskt om man trillar i vattnet om du skulle svimma eller på något annat sätt inte själv kan lösa ut västen med hjälp av snöret.
Flytvästarna fanns både i rött och svart utförande men jag valde de svarta tillslut efter att ha kollat lite extra inne i flytvästen, de svarta var tillverkade år 2012 och de röda 2009.
När jag kom hem så öppnade jag upp västarna för att kolla på självutlösaren (cartridge) då de har en garanterad livslängd på 3-4 år innan de skall bytas.
På de "nya" svarta flytvästarna så skall utlösarna bytas redan 2015-02 frågan är då om de röda västarna som är 3 år äldre ens är i fungerande skick när de säljer ut dem nu ?
Nu gäller det här bara den automatika uppblåsningsfunktionen det finns även en manuell utlösare på västarna så klart genom ett snöre att dra i om olyckan är framme och om inte den heller fungerar så kan man själv blåsa i ett litet rör tills västen är fylld med luft.
När man hamnar i den sista situationen så krävs det nog att man tar av sig flytvästen för att öppna upp hela dragkedjan och sedan blåsa upp västen innan man tar på sig den igen, så då blir det att trampa vatten eller simma på rygg medan du blåser upp den.
En ny cartridge (utlösare) kostar ca 130 kr och den är datummärkt med bäst före datum så det är att se till själv när det är dax för byte.
Kollade i min egen flytväst som jag fiskar i om dagarna och där var det definitivt dax för byte av självutlösaren då bäst före datum var 2011-12 så nu måste jag hitta en butik som säljer Baltic västar. Inne i min väst så står det vilken modell på gaspatron och cartridge som skall användas för det är olika för varje modell och märke.
Så kolla även din uppblåsbara livförsäkring så den är säker // Janne