onsdag 6 mars 2013

Slaget om Runn


Nu till helgen så blir det 2-dagars pimpelfiske uppe i Dalarna
Lördag: Borlänge och Ösjön
Söndag: Falun och Runn
Tänkte fiska båda dagarna till om inget oväntat inträffar
Ösjön har jag inte satt min fot på sedan -92
men Runn var jag på förra året men utan framgång (5kg).
Skulle jag få ett pris någon av dagarna så är det en stor framgång :-)
Det blir också en chans för att lära känna vattnet lite tills nästa år
då troligtvis SM i pimpel kommer genomföras på dessa vatten
och jag skall fiska på båda sjöarna då med.
På söndag är det också Nora-gyttorps 3:e KM
Tävlingen kommer att bakas in i själva Falumästerskapet.
Ngf har ordnat med buss från Noratorg 06.30 på söndag morgon
så vi blir nog ett stort glatt gäng som åker upp till Falun.
OBS! Parkering och startplats på Falumästerskapet är i år flyttad
till andra sidan Roxnäsviken, vid Göthes AB
Det går som vanligt också flera plogade skridskobanor inom området
både på Ösjön och Runn och dom borrar vi naturligtvis inte i,
utan håller ett avstånd på minimum 5 meter ifrån.
Lars Jansson skrev följande på Falubyggdens blogg
"Isen är hård och fin och mäter 30-50 cm, 5 cm snö ovanpå
så inga broddar behövs, om man nu inte tänkt ta sig fram via
skridskobanorna för då kan det vara bra med någon typ av halkskydd.
Till Falumästerskapet kommer det att vara skyltat från rondellen
vid Z-krogen i Korsnäs vid infarten till Falun E16 från Gävle.
Borlängemästerskapet är skyltat från RV50
mellan Falun och Borlänge vid Ornäs"
Annars lider pimpelsäsongen mot sitt slut för egen del
har tänkt mig fiska minst 4 tävlingar till innan grejerna åker
in i garderoben.
Borlängemästerskapet, Falumästerskapet, Barkennappet
och så avslutar jag med Venjanspirket på påskdagen.
Blir mycket bilåkande de sista tävlingarna men det blir nog kul
fiske så det är värt att åka på dessa tävlingar som drar lite extra folk.
En tanke var också att få uppleva lite varmt vårfiske med tunna kläder
att röra sig i men nu lovar de riktigt kallt till helgen -16 och solsken,
men vi får hoppas att de har fel som vanligt.//Janne
Områdeskarta över Runn
Karta över Ösjön