måndag 28 januari 2013

Gårdagens fiske på Grumsfjorden


Nu är det kanske inte så många som är så intresserad av vart jag fiskade
igår eftersom jag plumpade rejält på lagdelen med mina dryga 2.3kg.
Kanske vore mer intressant att skriva vart vinnaren Jesper satt
men det tänker jag inte skriva på bloggen.
Men kanske är det något lag som vill veta vart de inte skall gå på SM ;-)
Jag skall inte fiska någon av dagarna så jag kan redovisa fiskedagen här.
Fisket kan givetvis variera kraftigt eftersom det är en hel månad kvar
till lag-SM den 24.e februari och det kommer både töa och snöa tills dess.
Kanske det finns fullt med stor fisk i sundet men det är inte lätt att täcka
av hela området när man är själv och letar och klockan tickar
så då blir det gärna landnära fiske.
Ritade i alla fall på kartan vilken väg jag fiskade mig under dagen nere vid
Sundängen - Hästaviken.
Började med 3-4 hål vid vassen utanför en grå stuga där det var hela 5 meter
djupt bara 10 meter från vasskanten vilket resulterade i 2st 10 grams glin.
Gick längre in i sundet markerat med en 1:a utanför en liten vass udde
och där var det bara 3 meter djupt , högg genast 4-5 små abborrar där.
Borrade hål nr.2 och fick till min förvåning 3 st 100 grammare och trodde
att nu har jag hittat stället för dagen.
10 borrhål senare och endast ett par tre större abborrar och ett gäng smått
så var det slut på det roliga här.
Typiskt nog så var det någon som valt att dra ett längdåkningsspår mitt
genom hetaste fiskeplatsen så jag vågade inte borra där.
Borrade mig en bit in i sundet istället mot Sundängen där Henke Lindgren
fiskade men fick bara ett par små ändå var det riktigt fin vit is här inne.
Plockade ihop och gick tillbaka motsatt håll där jag började 2 timmar tidigare.
Började utanför udden vid en lila stuga och fiskade mig in mot Hästaviken.
Högg ett 10-tal ute på udden i ett hål  på 2 meters djup men bara smått
och jag behövde stort nu eftersom jag bara hade kilot,
så jag gick vidare mot en man som satt och vevade fisk längre in i viken.
Hittade lite fisk straxt innan en berghäll med stuga där han satt (markerat 2)
fiskedjupet var 3-4 meter, klev på några ströare på djupkanten (70-150gr)
men de var tyvärr ganska ensamma i hålen och högg direkt om de fanns.
Borrade man sig in grundare än 3 meter så högg bara smått men inga mängder.
Pratade med mannen när vi gick iland och han fiskade lika dåligt som mig
under dagen med 64 små krakar totalt i kassen.
Han började utanför Olsudden tillsammans med 2 andra utan någon framgång.
Henke Lindgren som fiskade sig in i sundet efter ö-kanten och
sedan packade ihop och gick runt Dragsön mäktade med 1037gram
Funke som satt innanför Dragsön i 4-timmar fick 1413gr smått
och så jag som sagt 2.3kg (79st).
Den individuella delen var helt överlägsen oss som satt på lagdelen
denna gång men det är inget man får välja på till SM.
Lycka till ni som skall fiska SM // Janne