torsdag 10 januari 2013

Blankis = Brodd tider


Microspikes är förmodligen marknadens bästa broddar om man ser
till vinterfisket enligt vissa.
Sitter bra på olika stövlar/kängor och passar perfekt till den populära
Powerstöveln och är mycket lätta att ta på och av stöveln.
Röda eller svarta, 2 års garanti och endast 200gr.
Storlek S passar 35-38 , M 38-41, L 41,5-44, XL 44-48
Pris 499:-
Jag har inte själv testat dessa men det var många som använde dem
under förra årets pimpel SM och de jag pratade med var nöjda.
Minus : ? Hörde i helgen att man behöver nypa till en del kedjelänkar
med tång hemma i stugan innan man använder dem, för fiskelinan hittade
visst in mellan de länkar som inte var hopptryckta ordentligt.
Återförsäljare här i Sverige som jag hittat på nätet.
Sportfiskeboden
Sportfiskepoolen
XXL Örebro

Själv så använder jag nu de här svarta broddarna till vänster på bilden
köpte dem från Kinnevikensfritid förra året för 475kr.
Fungerar bättre än plast galoscherna (ca 250:-) när det är 3-4cm
ny snö uppe på isen.
Tror att jag vägde dem förra året
De svarta vägde ca 700gr och galoscherna ca 800gr.
Minus för sorterna är att
De svarta : Trasslar in fiskelina i remmarna så man behöver tejpa lite
runt dem, samt att jag har tappat 5-6 dubbar men det kanske beror
på hur man går på landbacken med dem ?
Men det finns reservdubb att köpa som man lätt gängar ner igen.
Det positiva är att de är mycket lätta att sätta på stöveln samt att de
får plats i ryggsäcken om du är osäker på om behöva dem under dagen.
Galoscherna : Kan vara ett rent helv... att trä runt stöveln när man skall
ut på sjön om man inte är smidig i kroppen.
Om det sedan är riktigt kallt som -15 grader så stelnar de och är
helt omöjliga att få på på stöveln, man kan givetvis ta på dem hemma
i värmen också om man vill :-)
De tar också stor plats samt har en begränsad livslängd pga. att gummit
torkar med åren och de spricker.
Positivt är priset 250kr för de är bra mycket bättre än andra billiga alternativ
sedan kan du själv skruva ner 10-15 plåtskruv genom sulan för bättre fäste.
Bra är också att de nästan finns hos alla fiskeredskapshandlare nu förtiden.
Med billigare alternativ menar jag nedanstående produkter, Skitfiske //Janne