onsdag 8 augusti 2012

Tuschpennor för den kreativa


Läste i någon reklamtidning eller på nätet för några månader sedan
om tuschpennor framtagna för att egen designa dina jiggar/fiske beten.
Varför det tänkte jag ?
Går väl lika bra med vilken vattenfast penna som helst och vad bryr sig
fiskarna om att du målar lite tusch på en jigg som hoppar fram på botten ?
Tänkte om lite då jag som pimpelfiskare sitter och tillverkar limkrokar
i storlek 16-18 i en mängd olika färger, men ändå snarlika sånär som
någon "huggprick" här och där och alla färger skall få plats på
en liten kula på ett par millimeter.
När man sitter ute på isen och fiskar så byter man ofta krokar under
en fisketur tills man hittar den där "rätta" pimpelkroken
som sitter perfekt i abborrens gom.
Har du bara lite fel färg på trekroken så bommar du en massa hugg då
abborren bara stöter/missar att träffa sin egen mun ( hur nu det är möjligt) ?
Alternativt är också att du checkar/rycker fast en mängd fisk med kroken
under hakan eller i värsta fall ögonen på fisken vilket kanske inte är optimalt.
Så varför skall inte gösarna bete sig likadant när de jagar en jigg ?
Hur många gånger har man inte fått en gös krokad på utsidan av munnen ?
När det gäller vertikalfisket så får ju gösen extra lång tid på sig att studera
jiggen ingående innan den väljer om den skall hugga eller inte.
Så färgen på betet är nog också där väldigt viktig om du skall få till en bra
krokning i gösens mun när den överlistas att hugga.
Eller om nu gösen väljer att syna dig och bara stöta till jiggen av ren
misstänksamhet och tvekar, när du känner vad du tror är ett hugg och
rycker till och krokar den på utsidan av huvudet eller i ögat och
sedan tappar den under drillningen ?
Sagt och gjort så var jag givetvis bara tvungen att måla på en på
en av mina 10" Fin-S jiggar i vit/guldflake.
Svart rygg skulle det bli med min vattenfasta tuschpenna som fanns hemma.
Svart och fin blev jiggen omgående liksom underlaget och händerna
varje gång jag tog i jiggen, även efter att den fått ligga och torka en stund
så färgade den ordentligt på fingrarna.
Blev till slut tvungen att tvätta jiggen under vattenkranen tills den slutade att
färga av sig men den blev faktiskt ganska svart till slut ändå :-)
När jag var inne på Sporting igår och köpte mera vertikaljiggar och huvuden
så passade jag även på att köpa mig en röd penna som stod på disken.
Provade genast när jag kom hem "Klockrent"
Rödmålade gälar och stjärtar på jiggarna och färgen fastnade direkt
utan att färga av sig på fingrarna :-)
Kommer säkert att köpa mig ett par färgpennor till och experimentera
så att jag hittar några bra kombinationer till mitt framtida gösfiske.
Om det kommer ge mig fler krokade gösar återstår att se
men det är i alla fall "psykologiskt positivt" att sitta och måla
optimala jiggkroppar om och om igen :-D     
Rekommenderas för den kreativa jiggfiskaren //Janne