söndag 18 mars 2012

Närkontakt med Revsundsabborren


2:a eller 3:e hålet får jag fisk i då en abborre på ca 3 hg överaskar mig
med att hugga på min oranga krok.
Sekunder senare en till i samma storlek sen vet jag knappt vad som
händer, slaklina halvvägs ner till botten på 10-talet abborrrar
som är som tokiga.
Spöt går av i bara farten.... fiskefrossa...och det bara smäller i pirken,
blir ner borrad men ingen får något runtomkring.
27 abborrar senare är allt över och alla gubbarna likaså
borrar ett par bomhål för att sedan byta sida av viken precis
som alla andra men där är också stendött .
27 abborrar som väger ca 5,5-6 kg ihop och så sedan gå
tomt en halvtimme innan jag hittar ytterliggare ett hål med
14 fina abborrar, men sedan lika tomt runtomkring igen.
Lagkompisarna hittar inte heller något så vi byter sida
och går över till Norsfjärden och där tog medaljdrömmen slut.
Gick och gick men ingen fisk endast ett par ströare
här och var, såg ingen som fick något heller för än
vi nästan var tillbaka vid starten .
En dam slet upp en 9 hgs från 12 metersdjup.
Skrapade ihop ca 9 kg själv idag och totalt 10,6 kg i laget
vilket var en riktig miss men fisket kändes lite lotteribetonat.
Inget speciellt djup krävdes för att hitta abborren
utan fanns de där under isen så small det bara i grejerna.
Gällde bara att borra dem i huvudet , kanske att man skulle
varit lite mera ensam på sjön då de kan ha varit borrskygga ?
Vet inte knäckte definitivt inte koden för Revsundssjön.