lördag 11 februari 2012

174 abborrar i blandad storlek


Det blev ytterligare en tävling i samlingen med tveksamma beslut att glömma.
Första gången jag inte gick till djupviken för nu skulle det bändas stort
nere vid Stjärnsund.
Började fiska vid en mindre vasskant i en liten vik och det högg bra direkt
men det var en alldeles förliten fläck med fisk så redan efter 10 hål så
var det hela slut .
Fick 111st på dryga första timmen men de vägde ganska lätt i skryllan
sedan var tanken att jag skulle springa ner till vassviken ner mot sundet.
För nu efter första timmen så borde de ha lokaliserat vart fisken står
då det redan är 15 gubbar som fiskar där nere.
Drog mig neråt vassen men hittade Nilsson på vägen ner och han vevade
småfisk så jag gjorde honom sällskap men fick bara någon ströare
av minsta sort.
Nilsson borrade sig utåt i sjön och lyfte upp några hektos borrar här
och var men jag fick bara enstaka 15 grammare i vart tredje hål sedan
var klockan plötsligt 12 och jag som bara skrapat ihop ett 10-tal ströare.
Lite längre ut fick både jag och Nilsson kontakt med finare abborrar
på 50-200 gram men det var alldeles för få i hålen men det är kul när
det stramar lite i linan så vi borrade oss vidare utåt.
Fick ett par rejäla hugg på taffsen innan jag krokade något större
som släppte direkt och det visade sig att taffs myskans krok gick av.
Ny taffs men dött i hålet :-(
Nytt hål bredvid och fick ett 10-talet borrar i hektos klassen
samt någon upp mot 2 hekto när jag lät pirken fara iväg långt i sidled.
Skrapade ihop 50-talet borrar i olika storlekar tillsammans med
Nilsson och Pelle Antonsson innan det small klockan 14.