torsdag 15 april 2010

5-års jubileum


2005-04-15 dagen då jag fick min drömgädda .
" I lite lätt duggregn och vindstilla väder sjösatte vi båten nere i vätterns klara vatten med förhoppningar om bra fiske och som alltid nya gäddrekord. För dagen var Tobbe på sportfiskemässa i Stockholm så jag skulle fiska med två Arbogabor som jag länge tjatat på att de skulle hänga med på lite vätternfiske . Gädda över 7 kg var målet för oss alla tre i båten då vi gled fram till den obligatoriska gäddviken som låg blank som en spegel. Håkan och jag jerkfiskade medans Anders spinnfiskade med enligt honom världens bästa gäddbete "Mörtblänk" . Håkan och jag fick ganska omgående kontakt med några gäddor efter vassen i 2-4 kgs klassen medans Anders fortfarande var FF. Vi flyttade ut båten en bit i viken och fiskade lite djupare på ca 3 metersdjup och genast blev gäddorna lite större , jag fick ett par på 5,3 och 7,7 kg medans Håkan kontrade 6,1 och 7,6 kg. Anders var fortfarande FF och fick agera landningsmästare av våra gäddor till våran förtjusning och glädjerop. Håkan får på något stort som vägrar komma upp och visa sig ur djupet , linan står som en fiolsträng när den vandrar in under båten och lika plötsligt blir det slaklina och ett ångest vrål brölar ut över viken från Håkan samtidigt som en sargad buster kommer upp till ytan. Jag klämde till lite senare med en madam på 8700gr som vi alla tycker är klart godkänd och en bit över de båda brödernas pbn när vi bestämde oss för att fara vidare ut på outforskade vatten. Vi kom fram till en då helt obetydlig vik där vi tidigare bara fått några kilos snipor när plötsligt telefonen ringer och tjejen undrar när jag kommer hem. Håkan och Anders drar iväg sina beten rakt in mot vassen så jag får vända mig om och kassta rakt ut i viken mot en brygga , ekolodet säger 3,7 meter vattentempen 5,4 grader. Jag står där och vevar samtidigt som jag snackar i min handsfree med tjejen om "dittan och dattan" när jag ser min Buster jerk komma vickande de sista 5 metrarna in mot båten . Plötsligt uppenbarar sig en jätteskugga efter jerken och jag gör ett vevstopp när en gigantisk gäddkäft öppnar sig bakom min buster för att sedan fullständigt sluka den och med en jättevirvel försvinner den ner i djupet igen. Skickar på ett mothugg när jag står där i något koma liknande tillstånd och stammar nått osammanhängade i telefonen att jag måste nog lägga på nu för jag har nått stort på kroken . Linan rinner av spolen i jämn takt men fighten blir ganska kort och gäddan kommer snällt tillbaka upp och visar sig vid båtkanten innan den dyker ner igen , konstaterar för grabbarna att det är nog en 10+ medans Håkan gormar att den säkert är på 15 kg... nja 12 kg då ? säger jag . Frossa , panik och ångest innfinner sig snabbt i min kropp "får inte tappa den här " syndromet kommer som ett brev på posten när jag säger till Anders att den här måste du håva och klanta inte till det nu . Allt är klart för landning innom ett par sekunder och jag tvingar upp gäddan mot ytan där den snällt och fint glider in i håven , jätte jubel i båten och jag bara skakar i en äkta gäddfrossa . Jag lyfter upp gäddan ur håven som fortfarande hänger över båtrelingen och märker att den är stor och grov som timmerstock , vad skall jag göra nu ? slå ihjäl den och stoppa upp den får jag som förslag , tänker snabbt att chansen på att få hänga upp en uppstoppad gädda på väggen hemma är lika med noll promille så jag bestämmer mig för att släppa tillbaka den . Vägning och mätning på längd och omkrets avverkas i rask takt och sedan fotografering med Håkans nyinköpta mega kamera som är med vilken jäkla tur. 17 250gr 124cm lång och en omkrets på 68 cm lyder ett fantastiskt nytt pb på innan jag släpper den romstinna honan åter ner i det klara vattnet så att hon kan få leka av sig. Nu känns allt fiske oviktigt för mig och telefonen går varm för att skryta om den nya bedriften,rekordet och känslan när Anders påpekar att han vill minsann också ha fisk så vi byter vik igen samtidigt som jag snackar i mobilen . Ytterliggare en obetydlig vik avverkas och alla får fisk , även Anders som tur är då han landar dagens enda på 4,4 kg innan vi packar ihop våra grejor för hemfärd". //Janne