tisdag 21 april 2009

Expedition Vättern


Kl.04.35 hämtade grabbarna upp mig inne i Örebro för att åka vidare ner till Olshammar , båten åkte i vattnet redan kl.05.50 .

Efter X. antal vikar och timmar hugger första gäddan och det är Robban som blir den lycklige fångstmannen av en helt urlekt gäddhona på 111 cm och vikten 8150gr.
Skönt !!!! Och jag som lovade en 8+ i båten tills idag :-)
Sedan kör vi ett par vikar till där Klabbe får sin första på ca 0,6 kg och jag en på runt 2 kg , trögt är bara ordet .

Nytt ställe och Robban drar en lekgädda på 4150 gr på första kastet, Klabbe bommar en fin innan han nitar dit en rackare på hela ca 1 kilo.
Nu kommer Klabbe på den brighta ide`n att Rosa jerks kanske är bra ( hmm visst ,tjena! ) och nog faan tar han 2 snabba gäddor och en brax och ökar på sitt Vättern rekord till hela 2 kilo :-o
Robban är inte sen att prova den nya trenden med Rosa och nu drar även han fast gäddor
(Våga vägra Rosa, för jag har ändå ingen) så jag nöter på och tappar en krake på min nya Klabbe tail.

Klabbe ökar på sitt rekord till 7640 gr och 106 cm och jag tappar en till !!
Robban tappar också fisk och den kändes fiiin sa Robban och kollade in sin Jerk som fick ett kraftigt bitmärke över stjärtpartiet. Nu hade jag en tid att passa hemma i Örebro och endast 30 minuter återstod av dagen så vi brakade iväg till en ny vik .
"Här brukar det stå fina på 5+ ivorefall" sa jag när Klabbe får en fet virvel bakom sin jerk.... bom...
Några kast senare suger det tag rejält i min Wolf men den släpper (faan). sedan händer inte mycket mer där "Vi sticker dit de sista 10 minuterna" sa jag och pekade över viken.

Första kastet ut över viken resulterar i ett brutal hugg men den lossnar direkt och en fet virvel kommer upp (faan igen !!) "såg ni vilken jävla gädda" hinner jag säga innan det suger tag igen , fast fisk och den är fiiin.
110 cm olekt gädda 9600 gr (wolfen igen) och nytt års bästa för mig . Klabbe tar en mindre på första kastet och bommar en bättre på 5+ på sitt 3:e kast . Robban bommar också fisk "Faan måste du hem nu Stange" Japp !! tyvär grabbar .. så vi packar ihop för dagen och summerar ihop 13 landade gäddor , men grabbarna var ändå ganska nöjda . Kan tänka mig att jag ser deras båt efter vassen om någon dag där nere .//Janne
OBS!!!! Nu är det bom för rampen bakom glasbruket i Hammar...